برند گوگل-اخبار برندها-اقیانوس آبی خبر

شکایت ۲٫۱ میلیارد یورویی از گوگل با اتهام نقض قانون رقابت

شکایت ۲٫۱ میلیارد یورویی از گوگل با اتهام نقض قانون رقابت

شرکتی سوئدی با طرح ادعای نقض قانون رقابت، می‌گوید به دنبال دریافت غرامت ۲٫۱ میلیارد یورویی از گوگل است. طرح دعوی بزرگ جدیدی علیه گوگل ثبت شده است که ادعا می‌کند این شرکت سرویس خرید اختصاصی خود را در مقایسه با رقبا در اولویت قرار داده؛ به همین دلیل، رفتار انحصارگرایانه از خود نشان داده است. به نوشته فون‌آرنا،‌ دعوی جدید گوگل در حالی ثبت می‌شود که اهالی مانتین‌ویو حدوداً یک سال است به‌طور مداوم با اتهاماتی مبنی بر انجام رفتار ضد رقابتی دست‌وپنجه نرم می‌کنند.


اقیانوس آبی خبر – اخبار برندها|بسیاری از منتقدان گوگل اعتقاد دارند این شرکت در حوزه‌های زیادی خودمحور است و رقابت را از بین می‌برد. منتقدان به‌طور مشخص‌تر به سیاست‌های گوگل در قبال دستیار صوتی گوگل اسیستنت اشاره می‌کنند و معتقدند سهمی که گوگل از کارمزد اپلیکیشن‌ها در پلی استور می‌گیرد، ناعادلانه است.
در همین زمینه، مشکلات حقوقی گوگل وارد مرحله جدیدی شده است. شرکتی که سرویسی به نام PriceRunner برای مقایسه قیمت‌ها ارائه می‌دهد و دفترش در سوئد قرار دارد، از ثبت شکواییه‌ای به ارزش ۲٫۱ میلیارد یورو علیه گوگل خبر داده است. پرایس‌رانر خود را نماینده کاربرانی معرفی می‌کند که شاهد توزیع عادلانه سرویس‌های مقایسه قیمت نیستند و این اتفاق ازلحاظ مالی به مشتریان و شرکت‌های رقیب گوگل که چنین سرویس‌هایی ارائه می‌دهند، ضربه می‌زند.

در بیانیه

مایکل لیندال، مدیرعامل پرایس‌رانر، در بیانیه‌ای اعلام می‌کند آن‌ها به دنبال دریافت غرامتی هستند که نتیجه فعالیت‌های چندساله گوگل است. او می‌گوید به این طرح دعوی به‌عنوان جنگی برای مشتریانی نگاه می‌کند که به دلیل نقض قانون رقابت در ۱۴ سال اخیر و حتی امروز ضرر بزرگی متحمل شده‌اند. پرایس‌رانر می‌گوید از آنجا که اقدام گوگل برای نقض قانون رقابت همچنان ادامه دارد، ضرری که به مشتریان و شرکت‌ها وارد می‌شود، روزانه افزایش پیدا می‌کند؛ ازاین‌رو، انتظار می‌رود مبلغ نهایی ضرر حاصل از فعالیت‌های گوگل، بسیار بیشتر باشد. پرایس‌رانر می‌گوید به‌طور منظم سرویس‌هایی ارزشمندتر از گوگل ارائه می‌دهد.
در چند ماه گذشته، گوگل با پرونده‌های متعددی در حوزه قوانین ضد انحصار (آنتی‌تراست) مواجه بوده است و باید ببینیم نتیجه دادگاهی که به‌زودی برای گوگل و پرایس‌رانر برگزار می‌شود، به کجا می‌رسد. این نخستین باری نیست که گوگل خودش را در چنین دادگاهی می‌بینید و با توجه به ابعاد بزرگ شرکت، قطعاً آخرین دادگاه نیز نخواهد بود.

گوگل و قانون-اخبار برندها-اقیانوس آبی خبر
همچنین مدتی است غول‌های فناوری زیر ذره‌بین دستگاه‌های نظارتی قرار گرفته‌اند و گوگل یکی از آن‌ها محسوب می‌شود. گفته می‌شود گروهی از وکلای دادگستری ایالتی به سرپرستی ایالت تگزاس شکایتی علیه رفتارهای انحصارطلبانه گوگل تشکیل داده‌اند بر تجارت و فناوری تبلیغات این شرکت و تسلط آن بر صنعت تبلیغات متمرکز است. این شکایت که روز چهارشنبه ثبت شد، کمی پس از شکوائیه وزارت دادگستری آمریکا با محوریت انحصارطلبی گوگل در ماه اکتبر (مهر) صورت می‌گیرد.

جزئیات پرونده

کن پکستون، دادستان کل تگزاس، دادخواست علیه گوگل را در یک کلیپ اعلام کرد. جزئیات این پرونده قضایی ناشناخته مانده است؛ اما در کلیپ اعلامیه، پکستون ادعا می‌کند که گوگل از قدرت انحصاری خود برای کنترل قیمت‌ها و دست داشتن در تبانی بازار برای مزایده تقلبی استفاده می‌کند. به گفته پکستون، گوگل خود را از جریان رقابت جدا و موقعیتش را به‌تنهایی به‌عنوان حاکم بر تبلیغات تثبیت کرده است و با سوءاستفاده از موقعیتش که به‌اصطلاح «دروازه‌بان اینترنت» نامیده می‌شود، رقابت را برای سرویس‌های شخص ثالث سخت کرده است. پکستون می‌گوید:
تگزاس بار دیگر پیش‌قدم می‌شود. ما در حال طرح شکایت علیه گوگل برای رفتار ضد رقابتی هستیم. این حاکم اینترنت از قدرت خود برای دست‌کاری بازار، از بین بردن رقابت و آسیب رساندن به مصرف‌کنندگان استفاده کرده است. هشیار باشید! اگر بازار آزاد بازی بیس‌بال بود، گوگل خود را به‌عنوان پرتاب‌کننده توپ، ضربه زننده و داور قرار می‌داد.
پکستون هنوز اعلام نکرده است که سایر ایالت‌ها در این ماجرا دخیل هستند؛ اما احتمالاً ایالت‌های دیگر به شکایت تگزاس علیه گوگل خواهند پیوست. به‌تازگی خبرگزاری CNBC گزارش داده است که سایر ایالت‌ها به رهبری جمهوری‌خواهان به این شکوائیه ملحق خواهند شد. علاوه بر این، دادستان کل تگزاس دادخواست جداگانه‌ای برای رفتارهای انحصار طلبانه علیه فیسبوک تنظیم کرده است.
شکایت‌های یادشده چندین ماه پس از طرح دادخواست وزارت دادگستری علیه غول جست‌وجو و تبلیغات صورت گرفته است. دادخواست این وزارتخانه به تجارت جستجوی گوگل متمرکز بود؛ اما وزارت دادگستری در حال بررسی سلطه فناوری تبلیغات گوگل است و می‌تواند برای آن شکایت‌های جدیدی تنظیم کند. روز چهارشنبه، خبرگزاری پولیتیکو گزارش داد که ائتلاف ایالتی دو حزب دیگر به سرپرستی دادستان ایالت‌های کلرادو و نبراسکا می‌تواند به‌زودی دادخواست سوم علیه گوگل را تشکیل دهد.

World of Words

منبع: phonearena


دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *