مایکروسافت و نینتندو-اخبار برندها-اقانوس آبی خبر

رونمایی مایکروسافت از نامه قدیمی شرکت برای خرید نینتندو

مایکروسافت در موزه مجازی برپاشده به مناسبت ۲۰ سالگی ایکس باکس، بخشی از نامه‌ای را منتشر کرد که قبلاً به هدف تلاش برای خرید نینتندو نوشته شده بود.


اقیانوس آبی خبر – اخبار برندها|نینتندو در سال ۱۸۸۹ در شهر کیوتو، ژاپن و به عنوان شرکت تولیدکننده ورق‌های بازی هانافودا تأسیس شد. این شرکت در سال ۱۸۹۹ با نام «نینتندو کوپایی» توسط صنعتگر ژاپنی Fusajiro Yamauchi تأسیس شد و کارت‌های بازی دست‌ساز موسوم به هانافودا تولید می‌کرد. نینتندو پس از ارائه خدمات در خطوط مختلف مشاغل در دهه ۱۹۶۰، در نهایت فعالیت خود را روی بازی‌های کامپیوتری منحصر کرد و اولین کنسول بازی ویدیویی خود را با نام Color TV-Game را در سال ۱۹۷۷ توزیع کرد.

جوایز متعدد

این شرکت و هم کاران آن جوایز متعددی را برای دستاوردهای خود دریافت کرده‌اند، از جمله جایزه فناوری و مهندسی Emmy، جوایز انتخاب توسعه دهندگان بازی و جوایز بازی فرهنگستان بریتانیا. نینتندو یکی از ثروتمندترین و با ارزش‌ترین شرکت‌ها در بازار ژاپن است.

بازی‌های ماریو، پوکمون و افسانه زلدا از معروف‌ترین بازی‌های شرکت نینتندو هستند و حدود ۱۲۰ سال از عمر این شرکت می‌گذرد و در این سال‌ها طرفداران زیادی در دنیا دارد که هیچ وقت بازی‌های این شرکت را از یاد نمی‌برند. بسیاری این شرکت را نماد بازی‌های ویدئویی می‌دانند.

موزه مجازی

ایکس باکس به‌تازگی یک موزه مجازی را برای نمایش تاریخچه فعالیت خود ساخت که در آن از اسناد و اتفاقات به یادماندنی و خاطره‌انگیزی رونمایی شده است. یکی از این موارد، نامه‌ای است که این شرکت در سال ۱۹۹۹ برای خرید نینتندو ارسال کرد. این نامه توسط نیک تامسون، رئیس وقت بخش سخت‌افزار مایکروسافت به ژاکلی استوری، معاون اجرایی سابق نینتندو آمریکا فرستاده شد و بخش‌هایی از آن پنهان شده‌اند.

نامه قدیمی مایکروسافت-اخبار برندها-اقیانوس آبی خبر

متن اصلی نامه

متن اصلی نامه به این شکل شروع می‌شود که «ژاکلی عزیز، از شما ممنونم که وقت گذاشتید و برای ترتیب دادن یک قرار ملاقات با آقای تاکدا و آقای یاماوچی تلاش کردید تا درباره همکاری استراتژیک احتمالی بین نینتندو و مایکروسافت در زمینه پلتفرم‌های بازی‌های ویدیویی صحبت کنید. من متوجه نگرانی آقای تاکدا درباره مشارکت احتمالی هستم و تلاش می‌کنم تا راهبردهایی که ایشان درخواست کرد را [این قسمت از متن ناخواناست.]»

در بخش‌های دیگر

در بخش‌های دیگری از این نامه به عبارت Project Dolphin یا «پروژه دلفین» اشاره شد که درواقع اسم رمز کنسول GameCube است. البته به خاطر متن بزرگی که روی این قسمت از نامه درج شده، به شکل دقیق مشخص نیست که مایکروسافت در این نامه چه چیزی راجع به پروژه دلفین نینتندو گفت. جالب است که اکنون همه می‌دانند مایکروسافت در آن زمان سعی کرد برنامه‌های خود را به نینتندو ارائه کند.

خرید نینتندو

البته، ما می‌دانیم که پیشنهاد مایکروسافت برای خرید نینتندو در آن زمان به چه شکل رد شد.کوین باخوس، مدیر سابق ایکس باکس در توضیحات خود در این باره می‌گوید: «استیو [بالر، مدیرعامل سابق مایکروسافت] ما را به ملاقات با مقامات نینتندو فرستاد تا ببینیم آیا تمایلی برای خریداری شدن دارند یا نه. آن‌ها فقط به‌شدت به ما خندیدند. تصور کنید کسی یک ساعت تمام به شما بخندد. این جلسه به چنین شکلی پیش رفت».

شانس بسیار اندک

درواقع مایکروسافت در آن زمان شانس بسیار اندک خود را امتحان کرد تا شاید با نینتندو شریک شود. ایده آن‌ها این بود که نینتندو تولید بازی‌ها را تحت کنترل داشته باشد و مایکروسافت روی سخت افزارها کار کند؛ اما این مذاکرات نتیجه‌ای نداشت و امکان سرمایه‌گذاری مشترک بین دو شرکت از بین رفت.

World of Words

منبع: gamespot


دیدگاه ها بسته شده اند.