سامسونگ-امیرکبیر

حمایت مرکز فناوری سامسونگ-امیرکبیر از ۸۳ استارتاپ

حمایت مرکز فناوری سامسونگ-امیرکبیر از ۸۳ استارتاپ

مرکز فناوری سامسونگ-امیرکبیر در ۵ سال فعالیت خود ۲ هزار ایده ثبت‌شده را بررسی و از ۸۳ تیم استارتاپی حمایت کرده است. مرکز فناوری سامسونگ-امیرکبیر در سال ۹۶ با همکاری دانشگاه امیرکبیر، به‌عنوان یکی از فعالیت‌های مسئولیت اجتماعی سامسونگ در ایران آغاز به کار کرد. این مرکز در نقش یک شتاب‌دهنده بدون دریافت سهام (equity-free accelerator) در طول این ۵ سال سعی داشته برای استارتاپ‌ها و کارآفرینان جوان نقش تسهیل‌گر و حامی را ایفا کند.


اقیانوس آبی خبر – اخبار برندها|مرکز فناوری سامسونگ-امیرکبیر بر حمایت از استارتا‌پ‌ها و ایده‌هایی است که در حوزه‌های بهداشت و سلامت، آب و محیط زیست، انرژی و آموزش فعالیت می‌کنند.

گزارش عملکرد ۵ ساله مرکز سامسونگ-امیرکبیر

در مدت ۵ سالی که از آغاز به کار مرکز سامسونگ-امیرکبیر می‌گذرد بیش از ۲ هزار ایده در این مرکز ثبت شده، ۸۲ محصول توسط این مجموعه توسعه داده شده و ۶ رویداد دمو نیز برگزار شده است. در کارگاه‌های آموزشی که این مرکز برگزار کرده، بیش از ۵ هزار نفرساعت آموزش دیده‌اند. علاوه‌براین، بیش از ۵۰۰ ساعت منتورینگ و بیش از ۳۰۰ ساعت پایش و کوچینگ در این مدت توسط این مرکز انجام شده است.

هدف از ایجاد مرکز سامسونگ-امیرکبیر

مسعود فیاضی، مدیر روابط عمومی و شهروند شرکتی سامسونگ، در مورد دلایل و انگیزه‌های این شرکت برای راه‌اندازی مرکز فناوری سامسونگ-امیرکبیر می‌گوید:
سامسونگ در پروژه‌های مسئولیت اجتماعی یا شهروند شرکتی خود چشم‌اندازی را با عنوان با هم برای فردایی بهتر، برنامه‌ریزی کرده است تا افراد به پتانسیل کامل خود دست یابند و با راهکارآفرینی، تغییرات اجتماعی مثبتی را رقم زده و دنیایی بهتر را برای همه بسازند. در راستای این چشم‌انداز، سامسونگ فعالیت‌های عام المنفه متعددی را در سرتاسر جهان انجام داده است.
به گفته مهری شریفی، مدیر اجرایی مرکز سامسونگ-امیرکبیر، در طول ۵ سال فعالیت این مرکز ۱۴ دوره شتاب‌دهی و یک دوره شکل‌دهی را برگزار کرده است. همچنین در این مدت ضمن بررسی بیش از ۲ هزار ایده ارسال‌شده به مرکز، ۸۳ تیم استارتاپی را در برنامه‌های شتاب‌دهی خود توسعه داده که از مجموع این تعداد، ۲۵ تیم استارتاپی موفق به جذب سرمایه و فروش محصول خود شده‌اند.

Samsung-Amirkabi
این ۸۳ تیم پذیرفته‌شده توسط این مرکز فناوری در ۴ حوزه سلامت، آموزش، محیط زیست و انرژی فعالیت داشته‌اند که در این میان، بیشترین سهم مربوط به حوزه سلامت و کمترین آن به حوزه انرژی مربوط می‌شود.
مرکز فناوری سامسونگ-امیرکبیر در پنج سال گذشته، به‌طور متوسط در هر سال ۳ دوره پذیرش برگزار کرده که میانگین پذیرش در هر یک از دوره‌ها ۵.۵ تیم بوده است. تیم‌های پذیرفته‌شده توسط این مرکز از خدماتی همچون فضای کاری اشتراکی، حمایت مالی و تجهیزاتی، مشاوره و آموزش، معرفی به سرمایه‌گذاران معتبر و… برخوردار می‌شوند.
مدیر اجرایی مرکز سامسونگ-امیرکبیر در مورد اهداف شرکت سامسونگ از راه‌اندازی این مرکز می‌گوید: «هدف سامسونگ در راه‌اندازی این مرکز، هیچ‌وقت درآمدزایی و کسب سود نبوده و تنها با انگیزه کمک به نیروهای جوان و مستعد ایرانی پا به این عرصه گذاشته است. ما در این راه تنها به‌دنبال رشد ایده‌ها و استارتاپ‌های نوآوری هستیم که می‌توانند مشکلی را در جامعه حل کنند و به پیشرفت زندگی شهروندان، یاری رسانند.»

برنامه‌های مرکز سامسونگ-امیرکبیر برای رشد تیم‌ها

تیم‌های پذیرفته‌شده در مرکز فناوری سامسونگ-امیرکبیر می‌توانند حداکثر یک سال در این مرکز مستقر باشند و از خدمات، آموزش‌ها و حمایت‌ها برخوردار شوند. در این یک سال، فعالیت تیم‌ها هر سه ماه یک بار ارزیابی می‌شود تا مسیر حرکتی آن‌ها مورد نظارت و بازبینی قرار گیرد.
در این ۵ سال، بیش از ۱۰۰ کارگاه آموزشی با هدف آماده‌سازی تیم‌ها در طول دوره شتابدهی برگزار شده است. تیم‌سازی، بازاریابی، محصول، توسعه کسب‌وکار و… از جمله موضوعات این کارگاه‌ها بوده است. همچنین، در این مدت، بیش از ۵۰۰ جلسه منتورینگ برای رشد تیم‌ها برپا شده است. در پایان این فرایند، در صورت موفقیت، تیم‌های مرکز فناوری سامسونگ-امیرکبیر در سه مرحله از لحاظ ایده، توسعه محصول و جذب سرمایه اعتبارسنجی می‌شوند.

نمونه‌هایی از استارتاپ‌های موفق

برخی از استارتاپ‌هایی که در این طرح به موفقیت رسیده‌اند عبارت‌اند از: استارتاپ سیمیاروم (پلتفرم مدیریت و برگزاری وبینار) که توانست در رویداد استانبول سامیت ۲۰۱۹ به جمع ۱۰ تیم برتر این رقابت‌ها برسد. استارتاپ تريژر نیز در سال ۲۰۲۱ موفق شد جایزه ۱۰۰ هزار دلاری صندوق نوآوری یونیسف را کسب کند. در سال ۲۰۱۸ نیز استارتاپ ویتامید در جمع ۱۰ تیم برتر رقابت‌های فیوچراستارز قرار گرفت.
علاوه بر این، استارتاپ‌های ایسمینار، اُتیچر، تریژر، بهزی، دادسان، سیمیاروم، ورسک و تیک نیک، ۸ مجموعه‌ای هستند که توسط مرکز سامسونگ-امیرکبیر رشد یافته‌اند.
تحلیل و بررسی‌های انجام‌گرفته در این مرکز نشان می‌دهد داشتن پیشنهاد جذاب برای بازار هدف، تیم متخصص با مهارت‌های مورد نیاز استارتاپ‌ها و انتخاب زمان مناسب برای ورود به بازار از مهم‌ترین فاکتورهای موفقیت تیم‌های استارتاپی بوده است. عواملی مثل پیچیدگی توسعه محصول، عدم مقیاس‌پذیری مدل کسب‌وکار و عدم تعهد و تمرکز اعضا نیز منجر به شکست تیم‌ها می‌شود.

مرکز سامسونگ-امیرکبیر در دوران کرونا

هرچند شیوع کرونا منجر به محدود شدن فعالیت‌های این مرکز فناوری شد اما فعالیت‌های آن در حوزه بررسی ایده‌ها، انجام مصاحبه، آموزش و پشتیبانی به‌صورت آنلاین ادامه پیدا کرد. علاوه‌براین، در دوران شیوع ویروس کرونا، استارتاپ‌های حوزه بهداشت و سلامت مرکز به کمک راهکارهای نوآورانه، خدماتی برای حفظ سلامت افراد شاغل در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، کاهش میزان کار کادر درمان، کمک به پیشگیری از مشکلات حوزه سلامت روان و… ارائه کردند.

کمپ‌ شکل‌‌دهی

مرکز فناوری سامسونگ-امیرکبیر در اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ نخستین دوره کمپ شکل‌دهی را برگزار کرد. این کمپ با هدف توسعه مهارت‌های افراد در راه‌اندازی استارتاپ در ۹ مرحله برگزار شد. شرکت‌کنندگان در این دوره آموزش‌های متنوعی در زمینه‌ سبک زندگی کارآفرینان و فرهنگ‌ کارآفرینی، کار تیمی، چگونگی اعتبارسنجی ایده‌ها، نحوه شکل‌دهی ایده‌ها و تیم‌‌ها و استارتاپ‌ها دریافت کرده تا به کمک این مهارت‌ها بتوانند تیم استارتاپی خود را تشکیل داده و برای ورود به دوره شتابدهی ارزیابی شوند. در پایان این کمپ، پنج تیم منتخب دوره شتابدهی خود را در این مرکز آغاز کردند.

World of Words

منبع: samsung-aut-tech


دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *