اخبار برندها-اقیانوس آبی خبر-برند تویوتا

تویوتا با ارزش‌ترین برند خودروسازی دنیا در سال ۲۰۲۱ شد

اینتربرند (Interbrand) با ارزش‌ترین برندهای جهان در سال ۲۰۲۱ را منتشر کرد. در ارزیابی امسال سه غول بزرگ دنیای فناوری یعنی اپل، آمازون و مایکروسافت سه رتبه نخست را از آن خود کرده‌اند؛ اما از بین خودروسازان دو برند توانسته‌اند رتبه زیر ده را کسب کنند که عبارتند از تویوتا و مرسدس بنز. با این حساب باید گفت تویوتا باز هم به عنوان با ارزش‌ترین برند خودروساز دنیا دست یافته است.


اقیانوس آبی خبر – اخبار برندها|ارزش این برند پرطرفدار ژاپنی که در رتبه هفتم ایستاده، ۵۴.۱ میلیارد دلار برآورد شده است. این رقم در مقایسه با ارزیابی سال قبل ۵ درصد رشد دارد. ارزش مرسدس بنز هم ۵۰.۸ میلیارد دلار برآورد شده که این رقم در مقایسه با ارزیابی سال قبل ۳ درصد رشد کرده است. برند اشتوتگارتی پس از تویوتا در رتبه هشتم حضور دارد.

طبق آمار موجود تا پایان سه ماهه سوم امسال تویوتا موتور موفق به فروش ۱, ۸۵۷, ۸۸۴ خودرو در ایالات‌متحده شده؛ این در حالی است که در مدت مشابه جنرال موتورز رکورد فروش ۱, ۷۷۷, ۴۸۳ خودرو را ثبت کرده است. هر چند اختلاف ۸۰, ۴۰۱ واحدی در مقیاس بازار آمریکا و با توجه به پتانسیل‌های جنرال موتورز و تویوتا چشمگیر نیست، ولی ژاپنی‌ها را در وضعیت بهتری قرار داده و در صورت ادامه همین روند، می‌تواند آن‌ها را به پیروزی برساند. نکته جالب اینکه آمار نشان می‌دهد تویوتا در ۱۲ ماه گذشته ۲۷.۹ درصد رشد تولید داشته است، در حالی که در همین مدت میزان تولید جنرال موتورز فقط ۰.۱ درصد افزایش یافته است. به نظر می‌رسد تویوتا دسترسی بهتری به تراشه و تامین‌کنندگان دارد و به واسطه آن توانسته از رقیب آمریکایی خود سبقت بگیرد.

آن‌طور که نشریه اتوموتیو نیوز گزارش کرده، فروش جنرال موتورز چنانچه با همین روند ادامه پیدا کند، در پایان سال یکی از بدترین رکوردهای کمپانی از دهه ۵۰ میلادی به این طرف ثبت خواهد شد.

بد نیست بدانید تغییرات تویوتا پس از زلزله و سونامی مهیب سال ۲۰۱۱ در ژاپن، به مقابله بهتر این شرکت با مشکل کمبود تراشه کمک شایانی کرده است. باب کارتر (Bob Carter) معاون ارشد دپارتمان فروش تویوتا موتور در آمریکای شمالی در این رابطه گفته زلزله به آن‌ها یاد داد که باید توجه ویژه‌ای به موجودی برخی قطعات کمتر متحرک داشت و تراشه یکی از این موارد بود.

اخبار برندها-اقیانوس آبی خبر-برند تویوتا


از میان سایر خودروسازان ب‌ام‌و با ارزش تخمینی ۴۱.۶ میلیارد دلار به رتبه سیزدهم رسیده؛ تسلا هم با ارزش ۳۶.۲ میلیارد دلاری درست پس از ب‌ام‌و در جایگاه چهاردهم ایستاده است.

اما وقتی صحبت از رشد باشد، این تسلا است که همه را پشت سر گذاشته؛ این برند نوپا با ۱۸۴ درصد، بیشترین رشد را در بین صد برند برتر داشته و از این نظر بسیار جلوتر از تمامی برندهای دیگر است. برای اینکه درک بهتری از میزان رشد تسلا داشته باشید، باید گفت پی‌پل و ادوبی با ۳۶ درصد به‌طور مشترک در رتبه دوم ایستاده‌اند!

بد نیست به این نکته نیز اشاره کنیم که مبنای ارزش‌گذاری برندها از سوی مؤسسات بعضا بسیار متفاوت از یکدیگر است. برای مثال در ارزیابی موسسه BrandZ تسلا با ۴۲.۶ میلیارد دلار، به عنوان باارزش‌ترین برند دنیا شناخته شده؛ همچنین این موسسه میزان رشد ارزش تسلا را ۲۷۵ درصد محاسبه کرده است. این موسسه تویوتا را با ۲۶.۹ میلیارد دلار ارزش، دومین برند خودروساز دنیا برگزیده، جالب اینکه بر اساس داده‌های این موسسه ارزش تویوتا در سال ۲۰۲۱ پنج درصد افت کرده است.

در هر حال آنچه واضح است این است که تسلا رشدی انفجاری دارد و اگر به همین ترتیب ادامه دهد، آینده برای آن بسیار روشن خواهد بود.

World of Words

منبع: motor1


دیدگاه ها بسته شده اند.