CARLOS GHOSN

بیوگرافی کارلوس گون، خبرسازترین مدیر معاصر صنعت خودروسازی

بیوگرافی کارلوس گون، خبرسازترین مدیر معاصر صنعت خودروسازی

کارلوس گون از باسابقه‌ترین مدیران معاصر صنعت خودروسازی است که علاوه بر مدیریت در بزرگ‌ترین فعالان صنعت، با پرونده‌ها و اتهام‌های گوناگون شناخته می‌شود.


اقیانوس آبی خبر – اخبار برندها|کارلوس گون (Carlos Ghosn با تلفظ عربی کارلوس غصن)، تاجر فرانسوی متولد برزیل با اصالت لبنانی است که اکنون به‌عنوان مجرم فراری در سطح بین‌المللی شناخته می‌شود. او سابقه‌ای طولانی از فعالیت در بزرگ‌ترین شرکت‌های صنعت حمل‌ونقل را دارد و به‌اندازه همین سابقه، پرونده‌ها و اتهام‌های گوناگونی حول نام او شکل گرفته است. گون عناوینی همچون مدیرعامل میشیلن، مدیرعامل و رئیس هیئت‌مدیره رنو، رئیس هیئت‌مدیره آوتوواز، مدیرعامل و رئیس هیئت‌مدیره نیسان، رئیس هیئت‌مدیره میتسوبیشی موتورز و مدیرعامل اتحاد خودروسازی رنو-نیسان-میتسوبیشی را در سابقه دارد. از سوابق مهم و تاریخی گون در صنعت خودروسازی می‌توان به فعالیت در شرکت رنو و نجات شرکت فرانسوی از ورشکستگی اشاره کرد. گون در سال ۱۹۹۶ توسط مدیرعامل وقت رنو، لویس شویتزر استخدام شد و با طراحی و پیاده‌سازی روش‌های کاهش هزینه و افزایش نوآوری تولید، در خلال سال‌ها ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۰، رنو را به روند سوددهی بازگرداند. مدیر فرانسوی به‌خاطر همین رویکرد لقب «Le Cost Killer» یا «قاتل هزینه‌ها» را دریافت کرد. در سال‌های ابتدایی دهه ۲۰۰۰ نیز او نیسان را از مسیر ورشکستگی نجات داد و به «Mr. Fix It» مشهور شد.
کارلوس گون در سال‌های ابتدایی دهه ۲۰۰۰، دوران طلایی را می‌گذارند. مجله‌های معتبر جهان همچون فورچن و فایننشال تایمز، از او به‌عنوان تأثیرگذارترین مدیر صنعت یاد می‌کردند و انواع القاب و عناوین به گون اهدا می‌شد. حتی برخی از کمیک‌های ژاپنی از زندگی سراسر موفقیت مدیر فرانسوی الهام می‌گرفتند. از مهم‌ترین عناوین آن سال‌های گون می‌توان به لقب برترین تاجر آسیا در سال ۲۰۰۲ ازسوی فورچن و چهارمین رهبر کسب‌وکار جهان در سال ۲۰۰۳ ازسوی فایننشال تایمز اشاره کرد.
سال‌های اخیر برای کارلوس گون خوش‌یمن نبوده‌اند. انواع اتهام‌ها و پرونده‌های مالی علیه او مطرح شد و اکنون، مدیر موفق سال‌های ابتدایی قرن کنونی، به‌عنوان یک فراری تحت تعقیب بین‌المللی شناخته می‌شود. بحران‌های امروز از آوریل سال ۲۰۱۷ شروع شدند که گون از مقام خود به‌عنوان مدیرعامل نیسان استعفا داد. یک سال بعد اتهام‌هایی مبنی بر سوءاستفاده از دارایی‌های شرکت علیه او مطرح شد و میتسوبیشی نیز علاوه بر نیسان، گون را از هیئت‌مدیره خود اخراج کرد. فرانسوی‌ها تا چند ماه بعد به بی‌گناهی گون اعتقاد داشتند، اما آن‌ها هم درنهایت در ژانویه ۲۰۱۹، او را مجبور به بازنشستگی کردند. آخرین اخبار پیرامون گون می‌گویند که او از ژاپن به لبنان گریخته و اینترپل، هشدار قرمز را برای دستگیری او به دولت لبنان اعلام کرده است.

پیشرفت در رنو و نجات نیسان

رنو، خودروساز بزرگ فرانسوی در سال‌های پایانی قرن بیستم با چالش‌های عملکردی متنوعی روبه‌رو بود. آن‌ها به دنبال مدیری حرفه‌ای بودند تا ساختارهای شرکت را به سمت سوددهی سوق دهد. اعتبار و شهرت گون به گوش مدیران رنو رسیده بود و آن‌ها در سال ۱۹۹۶، مدیر فرانسوی را به‌عنوان معاون ارشد اجرایی استخدام کردند. گون مسئولیت‌های متنوعی ازجمله خرید، تحقیقات پیشرفته، مهندسی و توسعه، عملیات بخش موتور و تولید را بر عهده داشت. به‌علاوه او به‌عنوان مسئول زیرمجموعه آمریکای جنوبی رنو نیز فعالیت می‌کرد. تغییرات ساختاری گون در رنو با سرعت بالایی انجام شد و شرکت فرانسوی در سال ۱۹۹۷ به سوددهی رسید.
رنو پس از بازگشت از مسیر سقوط، به فکر توسعه همکاری و کسب‌وکار با دیگر غول‌های صنعت خودروسازی بود. شرکت فرانسوی در سال ۱۹۹۹ اتحادی موسوم به رنو-نیسان را با نیسان شکل داد و در ماه مه همان سال، ۳۶/۸ درصد از سهام شرکت مذکور را خریداری کرد. گون از ژوئن ۱۹۹۹ با حفظ سمت در رنو، به‌عنوان مدیر ارشد عملیات نیسان به فعالیت ادامه داد. مسیر پیشرفت در نیسان نیز سریع بود و مدیر فرانسوی در سال ۲۰۰۰ به‌عنوان مدیر کل و در سال ۲۰۰۱ به‌عنوان مدیرعامل شرکت انتخاب شد.
زمانی که گون به نیسان پیوست، شرکت در وضعیت وخیم ضرر ده قرار داشت. بدهی ۲۰ میلیارد دلاری فشار شدیدی بر شرکت ژاپنی وارد می‌کرد و تنها سه مدل از ۴۶ مدل خودرویی که در ژاپن فروخته می‌شدند، سود ده بودند. در آن سال‌ها نجات نیسان از سقوط تقریباً غیرممکن به نظر می‌رسید. درواقع بسیاری از کارشناسان کسب‌وکار، اقدام رنو و گون را برای نجات نیسان بی‌فایده می‌دانستند و حتی به کارلوس پیشنهاد می‌دادند تا برنامه اقامتی کوتاه‌مدتی برای ژاپن داشته باشد، چون قطعاً موفق نخواهد شد.

سال‌های طلایی دهه ۲۰۰۰

کارلوس گون در سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ به‌عنوان رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل هر دو شرکت رنو و نیسان انتخاب شد. گون با مدیریت هم‌زمان رنو و نیسان، اتحاد این دو شرکت را تشکیل داد. او اتحاد خودروسازی به نام Renault-Nissan Allianec ایجاد کرد و در اقدامی ساختاری، بازار انبوه خودروهای الکتریکی را هدف قرار داد. پنج میلیارد دلار سرمایه‌گذاری برای تصمیم جدید گون لحاظ شد. او در سال ۲۰۰۸ اعلام کرد که رنو-نیسان، خط تولید کامل خودروهای الکتریکی را در سال ۲۰۱۲ نهایی کرده و محصولات را به بازار عرضه می‌کند.
کارلوس گون یکی از پیش‌گامان بازیابی صنعت ژاپن از بحران زمین‌لرزه و سونامی مارس ۲۰۱۱ بود که به‌عنوان یکی از فاجعه‌بارترین حوادث طبیعی تاریخ مدرن شناخته می‌شود. او در سال ۲۰۱۱ برای اولین بار از کارخانه تولید موتور ایواکی در استان فوکوشیما بازدید کرد که تنها ۵۱ کیلومتر با نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما دائیچی فاصله داشت. بازدیدهای گون ادامه‌دار شدند و او تصمیم به بازیابی تولید در مراکز مهم ژاپن داشت. درنهایت نیسان بسیار زودتر از انتظارها تولید و عملیات را در کارخانه ایواکی از سر گرفت. گون در آن سال‌ها در تلویزیون ژاپن هم حضور می‌یافت و با تعهد به تولید سالانه یک میلیون دستگاه خودرو در داخل ژاپن، شهروندان را به خوش‌بینی و امید به آینده تشویق می‌کرد.

جوایز و افتخارها

اگرچه کارلوس گون امروز به‌عنوان یک فراری تحت تعقیب اینترپل شناخته می‌شود، اما به‌هرحال در سال‌های گذشته افتخارهای متعددی به او اهدا شده است و نمی‌توان از تأثیرش بر رشد صنعت خودروسازی غافل ماند. در ادامه به برخی از افتخارهای او اشاره می‌کنیم:
۲۰۰۲: دریافت نشان شوالیه دولت فرانسه
۲۰۰۲: تاجر بریتانیایی سال ازسوی مجله فورچن
۲۰۰۳: مهم‌ترین فرد سال در نسخه آساییی مجله فورچن
۲۰۰۳: حضور در فهرست ۱۰ مدیر برتر غیر آمریکایی جهان در مجله فورچن
۲۰۰۴: ورود به تالار افتخارهای صنعت خودرو
۲۰۰۴: ورود به تالار افتخارهای صنعت خودرو ژاپن
۲۰۰۶: دریافت نشان فرمانده شوالیه افتخاری از امپراتوری بریتانیا
۲۰۱۰: انتخاب به‌عنوان یکی از مورد احترام‌ترین مدیران عامل جهان در مجله CEO Quarterly
۲۰۱۲: دریافت جایزه Japan Society Award
۲۰۱۲: دریافت نشان ایزبالا کاتولیک در اسپانیا
۲۰۱۳: انتخاب به‌عنوان عضو بین‌المللی آکادمی سلطنتی مهندسی

World of Words

منبع: peoplepill


دیدگاه ها بسته شده اند.