1287688-Ryzen-board-1260x709_0

با وجود افت ۱۷ درصدی درآمد اینتل، AMD در فصل سوم امسال ۲۹ درصد درآمد بیشتر به جیب زد

با وجود افت ۱۷ درصدی درآمد اینتل، AMD در فصل سوم امسال ۲۹ درصد درآمد بیشتر به جیب زد

با وجود عملکرد ضعیف‌تر از حد انتظار تحلیلگران، درآمد AMD در فصل سوم ۲۰۲۲ به‌میزان ۲۹ درصد رشد کرد. این شرکت می‌گوید که در فصل پیش رو درآمدش در بازار سرور افزایش می‌یابد.


اقیانوس آبی خبر – اخبار برندها|براساس آنچه CNBC می‌نویسد، ساعاتی پس از انتشار گزارش مالی جدید AMD، ارزش سهام این شرکت ۶ درصد رشد کرد. کارشناسان بالا رفتن ارزش سهام را به پیش‌بینی رشد کسب‌و‌کار تراشه‌های کلاس سرور AMD در فصل‌های پیش رو نسبت می‌دهند. این در حالی است که درآمد AMD و رهنمود فصلی این شرکت در حد انتظارات تحلیلگران وال‌استریت نبود.
AMD می‌گوید در فصل سوم سال جاری میلادی توانسته است ۵٫۵۷ میلیارد دلار درآمد به جیب بزند، این در حالی است که کارشناسان وال‌استریت درآمد این شرکت را ۵٫۶۲ میلیارد دلار پیش‌بینی کرده بودند. در همین بازه‌ی زمانی سود هر سهم ای ام دی ۶۷ سنت بود، درحالی‌که پیش‌بینی می‌شد سود هر سهم این شرکت به ۶۸ سنت برسد.
به‌طور کلی درآمد AMD در فصل سوم سال مالی ۲۰۲۲ که روز ۲۴ سپتامبر (۲ مهر) به پایان رسید، نسبت‌به بازه‌ی زمانی مشابه در سال گذشته‌ی میلادی ۲۹ درصد رشد کرد. درآمد خالص AMD به‌میزان ۹۳ درصد کاهش یافت و به ۶۶ میلیون دلار رسید. افت قابل توجه درآمد خالص تا حد زیادی نتیجه‌ی تصاحب ۴۹ میلیارد دلاری شرکت زایلینکس (Xilinx) است. زایلینکس تراشه‌‌هایی به نام FPGA می‌سازد.
AMD چند ماه قبل رهنمود فصل سوم را منتشر کرد، اما زمان زیادی نگذشته بود که در بیانیه‌ای جدید، رهنمود را تغییر داد و انتظارات خود از درآمدهای فصل سوم را پایین آورد. علت این اتفاق، افت قابل توجه فروش کامپیوترهای شخصی عنوان می‌شود. در زمان انتشار بیانیه‌ی AMD ارزش سهام این شرکت ۱۴ درصد افت کرد که رکورد جدیدی از سال ۲۰۲۰ به‌حساب می‌آمد. دکتر لیزا سو، مدیرعامل AMD، می‌گوید که در فصل چهارم سال جاری شاهد افزایش فروش کامپیوترهای شخصی نخواهیم بود.
AMD می‌گوید که انتظار دارد کل درآمدش در سال ۲۰۲۲ به ۲۳٫۵ میلیارد دلار برسد. چند ماه قبل، این عدد ۲۶٫۳ میلیارد دلار بود. تحلیلگران انتظار دارند درآمد AMD در سال جاری به ۲۳٫۸۸ میلیارد دلار برسد. AMD همچنین گفته است که پیش‌بینی می‌کند حاشیه‌ی سود ناخالص تعدیل‌شده‌اش به جای ۵۴ درصد، ۵۲ درصد باشد.
AMD می‌گوید واحد تجاری دیتاسنتر در فصل سوم امسال ۱٫۶۱ میلیارد دلار درآمد کسب کرده است. این درآمد ۴۵ درصد بیشتر از سال قبل است، اما همچنان کمتر از آن چیزی است که تحلیلگران انتظار داشتند. این واحد تجاری افزون‌بر زایلینکس شامل شرکت دیگری به نام Pensando می‌شود که در قراردادی به ارزش ۱٫۹ میلیارد دلار به مالکیت AMD درآمد
آمار نشان می‌دهد که تقاضا برای تراشه‌های کلاس سرور سری Genoa بسیار مناسب بوده است. AMD قصد دارد حدودا یک هفته‌ی دیگر تراشه‌های کلاس سرور جدید خود را دردسترس مشتریان قرار دهد. مدیرعامل AMD می‌گوید واحد سرور این شرکت در فصل سوم توانسته است مشتریان خود را در آمریکای شمالی افزایش دهد. براساس گفته‌های لیزا سو، بازار سرور در فصل‌های آینده رشد می‌کند و پیش‌بینی می‌شود تعداد شرکت‌هایی که به محصولات AMD توجه نشان می‌دهند افزایش یابد.
مدیرعامل AMD می‌گوید درآمد این شرکت ازطریق بازار سرویس‌های ابری بیش از دو برابر افزایش یافته، اما درآمد تولیدکنندگان سرور با تمرکز بر شرکت‌های بزرگ، برای دومین فصل متوالی پایین آمده است. به گفته‌ی لیزا سو مشتریان سازمانی دیرتر از قبل برای به‌روزرسانی قطعات سرور اقدام می‌کنند و با احتیاط بیشتری مشغول پول‌خرج‌کردن هستند.
یک تحلیلگر می‌گوید: «حداقل فعلاً، کسب‌و‌کار دیتاسنتر AMD وضعیت خوبی دارد و کمی بهتر از کسب‌و‌کار دیتاسنتر اینتل است.»
درآمد واحد گیمینگ AMD در فصل سوم ۲۰۲۲ به میزان ۱۴ درصد رشد کرد و به ۱٫۶۳ میلیارد دلار رسید. این درآمد کاملاً مطابق پیش‌بینی تحلیلگران بود. به‌لطف تقاضا برای کنسول‌های جدید سونی و مایکروسافت، AMD همچنان درآمد خوبی ازطریق تولید تراشه برای این کنسول‌ها به جیب می‌زند. پیش‌بینی می‌شود در فصل تعطیلات شاهد درآمد خوبی برای واحد گیمینگ AMD باشیم.
درآمد واحد تجاری Client که شامل پردازنده‌های مصرفی می‌شود با افت قابل توجه ۴۰ درصدی به ۱٫۰۲ میلیارد دلار رسید. آمار مؤسسه‌ی گارتنر نشان می‌دهد فروش کامپیوترهای شخصی ۱۹٫۵ درصد افت کرده است. AMD در فصل اخیر پردازنده‌های جدید سری رایزن ۷۰۰۰ را معرفی کرد و این محصولات با واکنش مثبتی از سوی کارشناسان مواجه شدند.

World of Words

منبع: CNBC

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *