اخبار برندها-اقیانوس آبی خبر- ارز دیجیتال-کره جنوبی

بازار ارزهای دیجیتال در کره‌ی جنوبی یکی از قوی‌ترین و عجیب‌ترین نمونه‌ها در جهان است

صنعت ارزهای دیجیتال در کره‌ی جنوبی به دلیل کنترل سرمایه و مقررات سخت‌گیرانه، به حدی بسته است که بیت کوین در این کشور قیمت بالایی دارد و امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) نیز در این کشور در مراحل ابتدایی است.


اقیانوس آبی خبر – اخبار برندها|چند ماه قبل و هنگامی که ارزش بیت کوین برای مدت کوتاهی به حدود ۳۰ هزار دلار سقوط کرد، قیمت این رمز ارز در صرافی‌های کره‌ای هرگز به این رقم نزدیک نشد. «کیم‌چی پریمیوم» باعث شد تا قیمت بیت کوین در آن زمان حدود پنج هزار دلار بالاتر از سطح قیمت آن در صرافی‌های ایالات متحده باقی بماند.

به گزارش کوین تلگراف، دلیل اصلی تأثیر کیمچی این است که صرافی‌های کره به دلیل ترکیبی از قوانین کنترل سرمایه‌ی سخت‌گیرانه‌ی این کشور که به‌منظور جلوگیری از خروج وجه در نظر گرفته شده است و قوانین مالیاتی و مقررات ضد پول‌شویی (AML) با محدودیت‌های زیادی مواجه شده‌اند. این قوانین باعث شده است کاربران خارجی بدون داشتن حساب در بانک‌های سنتی کره‌ای، به‌سختی بتوانند از صرافی‌های داخلی این کشور از جمله بیت‌هامب و آپ‌بیت استفاده کنند.

البته تنها تفاوت صنعت ارزهای دیجیتال کره‌ی جنوبی با سایر نقاط جهان به این مورد ختم نمی‌شود. انزوای بازار در کنار ثبات خارق‌العاده‌ی وون کره، باعث شده است استفاده از استیبل‌کوین‌ها در این کشور در پایین‌ترین حد ممکن نگه داشته شود. این کشور در امور مالی غیرمتمرکز نیز هنوز در ابتدای راه قرار دارد.

رونق بیت کوین در کره‌ی جنوبی

با وجود این انزوا، به ‌طور کلی استقبال کره‌ای‌ها از بیت کوین و به‌طور خاص ارزهای دیجیتال، بسیار زیاد است. در ماه آوریل، بیش از پنج میلیون کاربر منحصربه‌فرد ارزهای دیجیتال که حدود ۱۰ درصد از جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهد، از ابتدای سال ۲۰۲۱ حداقل یک‌بار دارایی‌های دیجیتال را خریداری کرده یا فروخته‌اند.

در ۱۹ می، روزی که قیمت کیمچی پریمیوم به پنج هزار دلار رسید، بر اساس داده‌های وب‌سایت کوین مارکت‌کپ، حجم تراکنش ۲۴ ساعته‌ی یک صرافی کره‌ای به ‌نام آپ‌بیت، به بیش از ۳۱/۵ میلیارد دلار رسید. حجم معاملات در چهار صرافی بزرگ دیگر در این کشور از جمله کوربیت، بیت‌هامب و کوین‌وان نیز باعث شد حجم کلی مبادلات رمز ارزی در این روز به ۳۸/۱ میلیارد دلار برسد. این میزان بسیار بیشتر از حجم معاملات اخیر در بورس ارواق بهادار کره‌ای موسوم به KRX است.

یکی از جنبه‌های جالب و جذاب کره در حوزه‌ی ارزهای دیجیتال این است که به‌طور گسترده بین گروه‌های سنی مختلف مورد استقبال قرار گرفته است. یک نظرسنجی در ماه فوریه نشان داد که تقریبا سن نیمی از کاربران صرافی‌های پیشرو کره‌ای یعنی بیت‌هامب و آپ‌بیت بین ۴۰ تا ۵۰ سال بوده است که بسیاری از این افراد را مادران این کشور تشکیل داده‌اند. بااین‌حال، یک نظرسنجی گسترده‌تر در مورد برنامه‌های مبادلات ارزهای دیجیتال در کره که در ماه مارس برگزار شده است نشان داد که جوانان در این کشور بیشترین استفاده را از ارزهای دیجیتال دارند، به ‌طوری ‌که در سه‌ماهه‌ی اول سال تقریبا دو سوم کاربران ماهانه‌ی ارزهای دیجیتال را افرادی با سن بین ۲۰ تا ۳۰ سال تشکیل داده‌اند. بااین‌حال، این دسته از کاربران معمولا مبالغی در حدود ۱۰۰ دلار و کم‌تر در بازار رمز ارزها سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

اخبار برندها-اقیانوس آبی خبر- ارز دیجیتال

این موارد، همگی بر صنعت ارزهای دیجیتال کره تأثیر دارد. بیت‌هامب اخیرا اعلام کرده است که سود خالص سه‌ماهه‌ی اول ۲۰۲۱ این صرافی نسبت به بازه‌ی زمانی مشابه سال قبل حدود ۸۷۶ درصد افزایش داشته است.

موانع دولتی

در همین‌ حال، دولت و رگولاتورهای کره‌ی جنوبی چندان طرفدار ارزهای نیستند. در ماه فوریه، لی جو یول، رئیس بانک کره در جلسه‌ی کمیته‌ی مجلس ملی این کشور اعلام کرد که دارایی‌های رمزنگاری‌شده، ارزش ذاتی ندارند. ولی همچنین گفته است درک اینکه چرا قیمت بیت کوین تا این حد بالا رفته، کمی دشوار است.

مقررات ارزهای دیجیتال کره نیز کار را برای رقبای خارجی دشوار کرده است. بایننس به‌عنوان بزرگ‌ترین صرافی ارزهای دیجیتال در جهان، در دسامبر ۲۰۲۰ و درحالی‌که کم‌تر از یک سال از شروع فعالیت این شرکت در کره گذشته بود، شعبه‌ی این کشور را تعطیل کرد؛ زیرا قانونی برای صرافی‌های فعال در این کشور مطرح شد که اشتراک‌گذاری دفترچه‌های سفارش گذاری را منع می‌کرد و این یعنی شعبه‌ی کره‌ای بایننس دیگر نمی‌توانست به نقدینگی اصلی این صرافی متکی باشد.

این قانون در ماه مارس ۲۰۲۱ اجرایی شد؛ همان زمانی که یکی دیگر از صرافی‌های پیشرو ارزهای دیجیتال یعنی OKEx اعلام کرد فعالیت‌های خود را در کره‌ی جنوبی به دلیل مقررات جدید AML تعطیل خواهد کرد. همین قوانین باعث شده است رقابت بین صرافی‌های کوچک‌تر کره‌ی جنوبی با چهار صرافی بزرگ این کشور، دشوارتر شود.

طرفدار استیبل‌کوین نیستید؟

اگرچه بازار ارزهای دیجیتال کره رونق زیادی دارد، اما این کشور در پذیرش استیبل‌کوین‌ها از سایر نقاط جهان بسیار عقب است، زیرا وون کره به اندازه‌ی کافی پایدار است و مردم این کشور نیازی به استفاده از استیبل‌کوین در بازار ارزهای دیجیتال ندارند.

به گفته‌ی اولک اسمگین، رئیس بازاریابی جهانی در «دلیو» که یک شرکت پیشرو در زمینه‌ی وام‌دهی و سهام‌داری ارزهای دیجیتال است، دولت کره‌ی جنوبی در مورد استیبل‌کوین‌ها برخورد خوبی از خود نشان نمی‌دهد. او در ادامه اعلام کرد که این وضعیت باعث خواهد شد مبادلات استیبل‌کوین‌ها در صرافی‌ها به میزان ناامیدکننده‌ای کاهش یابد.

علاوه ‌براین، کارمزدهای مبادلات در چهار صرافی بزرگ این کشور بسیار پایین است و معمولا بین ۰/۱۵ تا ۰/۲۵ درصد در نظر گرفته می‌شود. این در حالی است که کارمزدهای برداشت وون نیز، ثابت و بسیار ناچیز (حدود یک دلار) است؛ اما کارمزد انتقال مستقیم ارزهای دیجیتال در این کشور می‌تواند زیاد باشد. کارمزدهای برداشت در چهار صرافی برتر این کشور بین ۰/۰۰۰۵ تا ۰/۰۰۱۵ بیت کوین برای برداشت مستقیم این ارز دیجیتال در نظر گرفته شده است. بدین ترتیب کاربران برای برداشت هر بیت کوین با قیمت فعلی، باید حدود ۳۰ تا ۷۰ دلار هزینه پرداخت کنند.

همین دلیل می‌تواند توضیح دهد که چرا وون کره‌ی جنوبی، چهارمین ارز ملی بیت کوین است که پس از ین ژاپن، یورو و دلار آمریکا بر این بازار تسلط دارد.

راهکار ترکیبی CeFi-DeFi

اسمگین می‌گوید یکی از قربانیان بازار بسته‌ی ارزهای دیجیتال و ناآشنایی با استیبل‌کوین‌ها در کره‌ی جنوبی صنعت پررونق امور مالی غیرمتمرکز است زیرا در این شرایط فرصتی برای تسلط وجود ندارد. وی در این رابطه گفت:

سال ۲۰۱۹ به نقطه‌ی عطفی برای پذیرش گسترده‌ی دیفای در سطح جهان تبدیل شد، اما در کره‌ی جنوبی به‌سختی به رسمیت شناخته شده است و بیشتر به همین دلیل است که اکثر سرمایه‌گذاران خرد محلی، تجربه‌ی استفاده از خدمات ارزهای دیجیتال در خارج از این کشور را نداشته و پذیرش استیبل‌کوین‌ها بین آن‌ها کم بوده است.

اخبار برندها-اقیانوس آبی خبر- ارز دیجیتال

راهکار شرکت دلیو یک مدل مالی ترکیبی متمرکز-غیرمتمرکز است که از CeFi به‌عنوان روشی برای ساختن اکوسیستم اولیه‌ی وام‌دهی ارزهای دیجیتال بهره می‌برد که با گذشت زمان بیش از پیش غیرمتمرکز خواهد شد. اسمگین در این رابطه گفت:

در این بین، شرکت ما متوجه شد که جایگاه عظیمی برای خدمات وام‌دهی ارزهای دیجیتال در CeFi  وجود دارد که می‌تواند نیازهای معامله‌گران محلی را برآورده سازد.

این شرکت در حال ‌حاضر چهار پیشنهاد وام CeFi و همچنین یک سرویس پرداخت جدید دارد که به دارندگان کیف پول Delio  اجازه می‌دهد با بیت کوین و با استفاده از اپلیکیشن پرداخت مانی‌تری در شبکه‌ای متشکل از ۷۰ شرکت خرده‌فروشی اقدام به پرداخت کنند. علاوه ‌براین، بازوی نقدشوندگی Delio به مشتریان سازمانی خود در قالب ارزهای دیجیتال، وامی بین ۸۰ هزار دلار تا ۴۵ میلیون دلار اعطا می‌کند.

دلیو، وام‌های بیت کوین و اتریوم را تا ۹۰ درصد از وثیقه‌ی رمز ارز BTC یا ETH وام گیرنده ارائه می‌دهد و همچنین خدماتی برای وام‌دهی، در دسترس مشتریان بیت‌هامب قرار داده است که امکان استفاده از بیت کوین یا اتریوم یا وون کره‌ای را به‌عنوان وثیقه در اختیار آن‌ها قرار داده است. سیستم‌های سپرده‌گذاری و برداشت این شرکت نیز در دسترس کاربران این کشور قرار دارد. ارزش کل استفاده از خدمات Delio اخیرا از دو میلیارد دلار عبور کرده است.

برنامه‌های هیبریدی دیفای دلیو، حول محور Ducato است؛ پروژه‌ی استیبل‌کوینی که مبتنی بر وون کره‌ی جنوبی بوده و قرار است در سه‌ماهه‌ی سوم سال ۲۰۲۱ راه‌اندازی شود. استیبل‌کوین KRWD (با ارزش معادل یک وون) با وثیقه کردن ارزهای دیجیتال قابل تولید است. Ducato یک پروتکل دیفای است که از یک توکن مخصوص به ‌نام DUCATO برای پرداخت هزینه‌ها و مدیریت استفاده می‌کند؛ اما پلتفرم CeFi Delio یک رابط کاربرپسند برای استیبل‌کوین‌ها فراهم کرده است.

World of Words

منبع: cointelegraph


 

دیدگاه ها بسته شده اند.