اخبار برندها-اقیانوس آبی خبر-فیسبوک

ارزش بازار برند فیسبوک برای اولین بار به ۱ تریلیون دلار رسید

ارزش بازار برند فیسبوک برای نخستین بار از مرز ۱ تریلیون دلار عبور کرد. قیمت سهام این شرکت دیروز به موجب حکم یک دادگاه فدرال مبنی بر عدم نقض قوانین انحصار رشد شایان توجهی داشت و حالا در کنار اپل، مایکروسافت، آمازون و آلفابت پنجمین شرکت آمریکایی است که به این رکورد دست پیدا می‌کند.

اقیانوس آبی خبر – اخبار برندها|مارک زاکربرگ، دانشجوی رشته علوم کامپیوتر و روان‌شناسی دانشگاه هاروارد پیش از آن نیز تجربه‌هایی در راه‌اندازی شبکه اجتماعی داشت. او وبگاه‌هایی مانند CourseMatch برای پیگیری وضعیت مدرک تحصیلی و Facemash را برای رده‌بندی میزان جذابیت افراد طراحی کرده‌بود. در ماه فوریه سال ۲۰۰۴ میلادی و در سن ۲۰ سالگی به‌همراه دوستان خود وبگاه The Facebook را راه‌اندازی کرد. در ۲۴ ساعت اولیه راه‌اندازی این وبگاه ۱٫۲۰۰ نفر از دانشجویان دانشگاه هاروارد و پس از یک ماه، بیش از نیمی از دانشجویان کارشناسی این دانشگاه در آن نمایه داشتند.

اقیانوس آبی خبر-اخبار برندها-برند فیسبوک

رشد

سهام برند فیسبوک دیروز با یک رشد ۴.۲ درصدی به ۳۵۵.۶۴ رسید و ارزش بازار این شرکت را از مرز ۱ تریلیون دلار فراتر برد. حکم دادگاهی که سبب این رشد شده، شکایت کمیسیون تجارت فدرال (FTC) و گروهی از دادستان‌های کل ایالت‌های آمریکا را رد کرده و می‌گوید شواهدی مبنی بر رفتارهای انحصارطلبانه از سوی فیسبوک دیده نمی‌شود. در حکم دادگاه آمده است:

«با وجود این‌که دادگاه با همه ادعاهای فیسبوک موافق نیست، اما در نهایت به این نتیجه رسیده که شکایت کمیسیون تجارت فدرال از نظر حقوقی ناکافی است و باید از دستور کار خارج شود. FTC نتوانسته اثبات کند که فیسبوک در بازار خدمات شبکه‌های اجتماعی شخصی (PSN) انحصار برقرار کرده است.»

تبلیغات

برند فیسبوک تقریبا تمام درآمد خود را از نمایش تبلیغات هدفمند به کاربران دو شبکه اجتماعی فیسبوک و اینستاگرام به دست می‌آورد. این شرکت همچنین در حال توسعه کسب و کار سخت‌افزارهایش است و تاکنون دستگاه‌هایی مثل نمایشگر هوشمند پورتال و هدست‌های واقعیت مجازی آکیولس را روانه بازار کرده است.

فیسبوک اولین بار در ماه مه سال ۲۰۱۲ وارد بازار بورس شد و ارزش اولیه آن ۱۰۴ میلیارد دلار بود. این شرکت در سال ۲۰۱۸ به‌خاطر رسوایی کمبریج آنالیتیکا و افت درآمدها ریزشی ۱۹ درصدی را تجربه کرد که یکی از سنگین‌ترین ریزش‌های تاریخ بود. در رسوایی کمبریج آنالیتیکا یک شرکت اطلاعاتی به داده‌های ۸۷ میلیون کاربران فیسبوک دسترسی یافته و از آن‌ها برای کمپین‌های تبلیغاتی دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۶ استفاده کرده بود.

این غول شبکه‌های اجتماعی به‌رغم رسوایی‌ها توانست به شرایط عادی برگردد و میانگین درآمدهای خود را افزایش دهد. قیمت سهام این برند از ۲۷ ژوئیه ۲۰۱۸ تاکنون بیش از ۹۰ درصد رشد کرده است.

World of Words

دیدگاه ها بسته شده اند.