Pic 2

احیای کادیلاک به عنوان برند اصلی خودروهای لوکس آمریکایی- قسمت دوم

کادیلاک لیریک-وی ۲۰۲۶: تحول به سوی خودروهای تمام برقی

برند کادیلاک در تلاش است تا محصولات آینده خود را به‌طور کامل برقی کند تا بتواند با مدل‌های گران‌قیمت تسلا، مانند مدل Y و مدل X، رقابت کند. این استراتژی شامل تغییر کامل به سمت خودروهای برقی تا سال ۲۰۳۰ است، هرچند که این شرکت در حال حاضر طیف کاملی از خودروهای برقی و بنزینی را ارائه می‌دهد. اولین محصولی که تحت این استراتژی جدید به بازار آمد، خودروی تمام‌الکتریکی لیریک بود که در سال ۲۰۲۲ عرضه شد. اما اوج این برنامه به خودروی سفارشی و ۳۰۰,۰۰۰ دلاری سلستیک اختصاص دارد که برند در حال عرضه مجدد آن است.

نمایشگاه گنبدی شکل در دفتر طراحی جنرال موتورز که در سال ۲۰۱۸ برگزار شد، برای برند کادیلاک بسیار حائز اهمیت بود. این مکان به‌عنوان نقطه مرکزی برای ترسیم چشم‌انداز برند کادیلاک و معرفی محصولات جدید از جمله سلستیک شناخته می‌شود. یوهان دی نیشن، رئیس قبلی برند کادیلاک، که از پیشگامان صنعت خودرو بود، بیان کرده است که از زمان جدایی‌اش از این برند، پیشرفت‌های چشمگیری در کادیلاک مشاهده شده است. او ابراز خوشحالی کرد که برند کادیلاک به ‌طور وفادارانه به استراتژی خود تحت هدایت جنرال موتورز ادامه داده است.

 

ارزش نسبت به حجم تولید در استراتژی کادیلاک

جنرال موتورز به‌طور سنتی اولویت را به «حجم تولید» بر «ارزش» داده است، به‌ویژه در مدل‌های اصلی خود که پیش از مدل‌های لوکس مانند کادیلاک تولید می‌شوند. این رویکرد به سود شرکت کمک کرده، اما در برخی مواقع برای برند کادیلاک چالش‌برانگیز بوده است. به‌ویژه در زمانی که این برند دیر وارد بخش‌هایی از بازار خودرو شد، مانند تولید کادیلاک ایی ال آر (نسخه‌ای از شورولت ولت) که تنها برای یک دهه موجود بود و یا کراس‌اوور اکس تی ۶ که با چالش‌های فروش روبرو شد. اما اکنون مقامات کادیلاک اعلام کرده‌اند که این استراتژی تغییر کرده و برند به جای تمرکز بر حجم تولید، بر کیفیت و تمایز محصولات خود تمرکز دارد. به عنوان مثال، جنرال موتورز هرگز نسخه‌ای از کوروت موتور وسط را برای کادیلاک تولید نخواهد کرد، چرا که بسیاری از قطعات آن مشابه با کوروت هستند و این امر با استراتژی جدید برند همخوانی ندارد.

سلستیک، یک خودروی تمام برقی و سفارشی با قیمت ۳۰۰ هزار دلار، نمونه‌ای از این تغییر استراتژی است. این خودرو قرار بود در تیراژ کم تولید شود و تا پایان سال گذشته، سفارش‌ها به ده‌ها دستگاه رسید. پس از تأخیر در تولید و فروش، روس اعلام کرد که این خودرو پس از تنظیم نرم‌افزارهای مربوطه دوباره به بازار عرضه خواهد شد. با اینکه شرکت از اعلام تعداد دقیق سفارش‌ها خودداری کرده است، پیش‌بینی می‌شود که اولین تحویل‌های مشتریان تا اواسط سال جاری انجام شود. اگر این استراتژی موفقیت‌آمیز باشد، کادیلاک می‌تواند یک مدل تجاری جدید با دو بخش عمده داشته باشد: یک بخش برای خودروهای دست‌ساز و لوکس و دیگری برای مدل‌های تولید انبوه.

 

چالش‌ها و فرصت‌های کادیلاک

برند کادیلاک با وجود موفقیت‌هایی در بازارهای خاص، همچنان با چالش‌های جدی روبرو است. یکی از اصلی‌ترین این چالش‌ها، عدم توجه کافی به برند کادیلاک توسط جنرال موتورز در گذشته است، به‌ویژه در مقایسه با فرصت‌های رشد در سایر بخش‌های بازار. تحلیلگران به این نکته اشاره کرده‌اند که برند کادیلاک به اندازه کافی مورد توجه قرار نگرفته و هنوز پتانسیل‌های بزرگی برای رشد دارد. در داخل ایالات متحده، کادیلاک موفقیت‌هایی به دست آورده است، از جمله افزایش ۱۸ درصدی فروش در سه ‌ماهه اول سال و دستیابی به بهترین عملکرد خرده‌فروشی از سال ۲۰۰۸. همچنین، این برند با قیمت‌های بالاتر و ارائه کمترین مشوق‌ها، به توسعه ارزش برند خود ادامه می‌دهد.  مری بارا، مدیرعامل جنرال موتورز، اشاره کرده که بیشتر خودروهای کادیلاک در آمریکا تولید می‌شوند که این خود یک مزیت رقابتی نسبت به برندهای لوکس آلمانی محسوب می‌شود.

با این حال، مشکلاتی نیز وجود دارند.  فروش در چین، بزرگترین بازار کادیلاک برای سال‌ها، به طور چشمگیری کاهش یافته است. فروش این برند در چین از نزدیک به ۲۳۲۰۰۰ دستگاه در سال ۲۰۲۱ به حدود ۱۱۰۴۰۰ دستگاه در سال ۲۰۲۴ کاهش یافته که از این جهت، برندهای چینی در حال پیشی گرفتن هستند. استفانی برینلی، تحلیلگر خودرو، اشاره کرده که پویایی بازار چین در حال حاضر به نفع برندهای وارداتی نیست. علاوه بر این، برندکادیلاک همچنان برای بازگشت به اروپا تلاش می‌کند. جنرال موتورز پس از فروش فعالیت‌های خود در این منطقه در سال ۲۰۱۷، قصد دارد مجدداً با محصولات جدید وارد این بازار شود. در نهایت، کادیلاک از نظر فروش در سطح جهانی نیز عقب‌افتاده است. این برند در ایالات متحده در رتبه پنجم و در سطح جهانی در رتبه هفتم قرار دارد. با این حال، مدیران برند به رشد و تکامل کادیلاک با دیدگاه آینده‌نگر و استانداردهای جهانی ادامه می‌دهند و به دنبال افزایش سودآوری و بهبود جایگاه برند هستند.

 

World of Words

منبع: وب‌سایت خبری سی اِن بی سی نیوز

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *