اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی

اتحادیه در واکنش به چرایی درخواست فیلتر استارتاپ‌ها: ما نباشیم سنتی‌ها بدتر برخورد می‌کنند

اتحادیه در واکنش به چرایی درخواست فیلتر استارتاپ‌ها: ما نباشیم سنتی‌ها بدتر برخورد می‌کنند

کسب‌وکارهای اینترنتی در سال‌های اخیر چالش‌های بسیاری داشته‌اند؛ از رسم عجیب فیلتر در چهارشنبه‌ها گرفته تا طرح صیانت، ای نماد یا سایر محدودیت‌ها و کم‌تدبیری‌هایی که سایه آن‌ها ماه‌هاست بر سر فضای کسب‌وکار ایران حاکم است. این بار اما داستان فرق می‌کند. ظاهر ماجرا این طور نشان می‌دهد که اکوسیستم علیه اکوسیستم دست به کار شده است: فیلترینگ یک کسب‌وکار اینترنتی به درخواست اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی، با امضای مدیرعامل دیجی‌کالا به عنوان رییس اتحادیه.


اقیانوس آبی خبر – اخبار برندها|حال این برخورد با یک فروشگاه اینترنتی و فیلتر آن در روزهای اخیر موجی از انتقاد را به سوی اتحادیه کسب‌وکارهای اینترنتی و حتی شخص حمید محمدی به عنوان رییس اتحادیه روانه کرده است.
ماجرا از این قرار است که نامه‌ای از سوی اتحادیه به وب‌سایت وان دی آف (1dayoff) منتشر شد که این استارتاپ را ملزم به دریافت جواز ظرف 10 روز از اتحادیه کسب و کارهای مجازی می‌کرد. به دنبال آن و فیلتر این وب‌سایت موجب شد تا بسیاری از کسب‌وکارهای مجازی و فعالان اکوسیستم به این اقدام اتحادیه شدیدترین اعتراض‌ها را داشته باشند.

انتشار بیانیه

در همین راستا مدیران وان دی آف با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند دلیل این اتفاق، عدم دریافت جواز کسب از اتحادیه مذکور بوده است. در حالی که به گفته آن‌ها، اقدامات لازم را در فرصت تعیین شده انجام و درخواست خود را در سامانه نماد و وب‌سایت ایرانیان اصناف ثبت کرده‌اند.
«حمید محمدی»، رئیس اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی نیز که امضایش در نامه «لزوم کسب مجوز 1dayoff» دیده می‌شود نیمه شب گذشته و پس از گسترش اعتراض‌ها اعلام کرد که خود را ملزم به پاسخ‌گویی می‌داند و یک رشته توییت را در حساب شخصی منتشر کرد.
به گفته وی این اتحادیه با وجود فشار از طرف نهادهای نظارتی برای الزام چند هزار کسب‌وکاری که هنوز مجوزی دریافت نکرده‌اند، رویکرد اجبار را در پیش نگرفته است: «تنها وقتی کسب‌وکاری از طرف اتحادیه ملزم به دریافت مجوز شده که نسبت به شکایت‌های مردمی و تذکرها بی‌توجه بوده است، همانند همین مورد اخیر.»

فیلترینگ استارتاپ ها-اخبار برندها-اقیانوس آبی خبر

بنیان‌گذار کافه بازار

«حسام آرمندهی»، بنیان‌گذار کافه بازار نیز در توییتر به این ماجرا واکنش نشان داده و چنین برخوردی را ناشی از قانون نامناسب اصناف دانسته که چنین ابزاری را به اتحادیه می‌دهد.
او انتقادات خود را متوجه قانون و ساختاری دانست که به اعتقادش بهترین افراد در این ساختار معیوب نیز کار غلط را انجام خواهند داد.
این اعتراضات در فضای مجازی در حالی طی یکی دو روز اخیر بالا گرفته که بخش خصوصی امسال با موانع بزرگی همچون «ای نماد» و «طرح صیانت» رو به رو شده است؛ اما همواره با شکل‌گیری اتحادی قابل توجه، سعی در رفع این دست مشکلات را داشته.
با این وجود، اتفاق اخیر و فیلتر شدن یک کسب‌وکار از سوی اتحادیه‌ای که مدیران آن از جنس فعالان اکوسیستم فناوری کشور هستند، مشخصاً برای جامعه فناوری ایران غیر قابل پذیرش بوده است.

عضو هیئت مدیره اتحادیه

در این میان، «رضا الفت نسب»، عضو هیئت مدیره اتحادیه کسب و کارهای مجازی، اعلام می‌کند که کسب‌وکارها به علت شکایت مشتریان یا نداشتن مجوز اتحادیه فیلتر نمی‌شود. او با دفاع از رویکردهای هرچند ناقص اتحادیه، اعلام کرد در صورتی که اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی تعطیل شود، اتحادیه‌های سنتی و آفلاین همه را مجبور به کسب مجوز با روش‌های متفاوتی خواهند کرد.
با الفت نسب در مورد نقشی که اتحادیه می‌خواهد داشته باشد، و ابهامات بسیاری که برای جامعه استارتاپ‌های ایرانی در خصوص این اتحادیه به وجود آمده، گفتگو کردیم که در ادامه می‌خوانید.

World of Words

منبع: اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی


دیدگاه ها بسته شده اند.