اخبار برندها-اقیانوس آبی خبر-آمازون

آمازون ۲۰ درصد از سهام استارتاپ تولید خودروی برقی Rivian را در اختیار دارد

هم اکنون ۲۰ درصد از سهام شرکت تولید خودرو برقی Rivian Automotive تحت مالکیت آمازون است. این فروشگاه اینترنتی در نظر دارد که با همکاری این شرکت و تا سال ۲۰۳۰ بتواند ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو برقی تولید کند.


اقیانوس آبی خبر – اخبار برندها|استارتاپ ریوین (Rivian)، یکی از شرکت‌های جدید خودروسازی آمریکا است که درواقع کارش را از سال ۲۰۰۹ آغاز کرد. این شرکت هم‌اکنون دو مدل برقی شامل شاسی‌بلند R1S و وانت پیکاپ R1T دارد که هر دو از معماری مشترکی بهره می‌برند. این خودروها به‌تازگی در نمایشگاه خودرو لس‌آنجلس رونمایی شدند و به نظر می‌رسد در آینده‌ی نزدیک تولید خواهند شد.

اگر در گوگل واژه‌ی Rivian را جست‌وجو کنید، تصویری از کوپه‌ی مرموز هیبریدی این شرکت را پیدا خواهید کرد. این مدل هیچ‌گاه در معرض دید عموم قرار نگرفت و تولید نشد. آرجی اسکارینگه (RJ Scaringe)، مؤسس و مدیرعامل ریوین، درباره‌ی استارتاپ ۱۰ ساله‌ی خود و دلایل طولانی شدن مراحل طراحی و تولید این‌چنین توضیح می‌دهد:

راه‌اندازی شرکت خودروسازی، به‌خصوص تولید خودروِ برقی، بسیار سخت است و شاید سخت‌تر از هر کار دیگری در دنیا باشد. برای راه‌اندازی هر شرکت به هزینه، سرمایه‌گذاری کلان، تیمی بزرگ و متخصص نیاز دارید. برای ساخت خودروِ ساده به صدها شرکت تأمین‌کننده‌ی قطعات احتیاج است تا محصولی جذاب به دست مشتری برسد و چنین فرایندی نیز به زمان نیاز دارد. حتی اگر تمام امکانات را نیز در اختیار داشته باشید، بازهم چهار یا پنج سال طول می‌کشد تا بتوانید تولید خودروِ الکتریکی را از صفر شروع کنید. این کار دشوار را از صفر آغاز کردیم و اکنون بخشی از مسیر را پیموده‌ایم.

ریوین در مقایسه با سایر استارتاپ‌های حوزه‌ی خودرو مسیر متفاوتی دنبال کرده است. انتظار می‌رفت این شرکت طی ۱۰ سال گذشته مدل‌هایی روانه‌ی بازار کند؛ اما ریوین تمام این مدت صبر و دو مدل خودروِ برقی را برای تولید آماده کرد و حالا برنامه‌هایش را برای عرضه‌ی آن‌ها طی سال‌های آینده ارائه می‌دهد.

ریوین هرگز مدل تولیدی نداشته؛ اما خودروهایش طراحی و مهندسی شده و کاملا آماده‌ی تولید هستند. به‌علاوه، کارخانه‌ی سابق میتسوبیشی برای شروع فرایند تولید محصولات برقی ریوین آماده شده و آن طور که اسکارینگه می‌گوید، با حمایت سرمایه‌گذاران این مرحله نیز به‌زودی آغاز خواهد شد.

اخبار برندها-اقیانوس آبی خبر-آمازون

اسکارینگه می‌گوید:

ما با کوپه ۲ + ۲ کار خود را شروع کردیم. در آن زمان، یعنی سال ۲۰۰۹، تیمی کوچک متشکل از ۲۰ نفر داشتم و در سال ۲۰۱۱ توانستیم آن را به مرحله پایانی برسانیم. در این مدت، کمی سرمایه جذب کردیم و می‌توانستیم همین مسیر را ادامه دهیم یا اینکه برای آرزوهای بزرگ‌تر تغییراتی اعمال کنیم و به دنبال سرمایه‌گذاری بزرگ‌تر برویم. ما کار را ادامه دادیم و از تجربیات قبلی بهره بردیم تا به کسب‌وکار خود رونق بیشتری بدهیم. در ابتدای کار، درباره‌ی این مسئله بسیار فکر کردم؛ چراکه با موجودیت ما سروکار داشت.

اسکارینگه اکنون معتقد است شرکتی جدید و متفاوت و باثبات تأسیس کرده است. ریوین قصد دارد خودروهای الکتریکی در کلاس لوکس تولید کند و تیراژ آن‌ها در حد چند هزار دستگاه باقی بماند و به میلیون نرسد.

آمازون به تازگی از سرمایه‌گذاری‌های خود به ارزش ۳.۸ میلیارد دلار خبر داده که نسبت به سال قبل ۲.۷ میلیارد دلار افزایش یافته است. از جمله موارد سرمایه‌گذاری شامل ۲۰ درصد از سهام مدیریتی استارتاپ تولید خودرو برقی Rivian Automotive می‌شود.

علاوه بر این، در سال ۲۰۱۹ نیز آمازون ۷۰۰ میلیون دلار در این استارتاپ تولید خودرو سرمایه‌گذاری کرده بود. در همان سال آمازون به عنوان بخشی از تعهد اقلیمی خود تا سال ۲۰۴۰ اعلام کرد که قصد دارد پس از سرمایه‌گذاری در بخش خودروی برقی تا سال ۲۰۳۰ حدود ۱۰۰ هزار دستگاه با همکاری Rivian تولید کند.

اولین خودروی برقی این طرح در ابتدا سال جاری میلادی در لس آنجلس معرفی شد. در واقع غول تجارت الکترونیک قصد دارد تا اوایل سال آینده ۱۰ هزار خودرو برقی جدید Rivian را وارد بازار کند.

به گفته بلومبرگ، این شرکت تولید ون برای آمازون را با هزینه خودروهای مصرفی خود مانند R1S و R1T در اولویت قرار داده است. R1S قرار بود در سال ۲۰۲۰ معرفی شود اما پس از تاخیرهای مداوم به دلیل شیوع ویروس کرونا، اولین محصول نهایی آن در سپتامبر گذشته تحویل مشتریان شد.

Rivian دفترچه IPO خود را در اول اکتبر ثبت و اعلام کرد که قصد دارد با نماد «RIVN» وارد نزدک شود. همچنین به گفته این استارتاپ، آمازون به مدت حداقل چهار سال برخی حقوق انحصاری خودروهای برقی این شرکت را در اختیار دارد. علاوه بر این، فورد موتورز نیز بیش از ۵ درصد سهام Rivian را در اختیار دارد.

World of Words

منبع:  bloomberg


دیدگاه ها بسته شده اند.