ارز

۴۰ هزارسال زندان درانتظار مدیرعامل صرافی Thodex به‌دلیل کلاه‌برداری ۲ میلیارد دلاری

۴۰ هزارسال زندان درانتظار مدیرعامل صرافی Thodex به‌دلیل کلاه‌برداری ۲ میلیارد دلاری

مؤسس یکی از صرافی‌های رمزارز که حدود دو میلیارد دلار ارز دیجیتال کاربران خود را به‌سرقت برده‌ بود، پس از یک‌سال فرار سرانجام دستگیر و به تحمل ۴۰ هزارسال زندان محکوم شد.
فاروق فاتج اوزر به‌دلیل کلاه‌برداری ۲ میلیارد دلاری و فرار از دست قانون به ۴۰۵۶۴ سال زندان محکوم شد. این عدد به‌هیچ‌وجه اشتباه تایپی نیست و واقعاً در این‌جا درمورد بیش از ۴۰ هزارسال زندان صحبت می‌کنیم.


اقیانوس آبی خبر – اخبار برندها|فاروق فاتج اوزر، بنیان‌گذار Thodex بود؛ یکی از صرافی‌های رمزارز ترکیه که در سال ۲۰۱۷ تأسیس شد و در اوج فعالیت خود حدود ۷۰۰ هزار کاربر داشت. واحد پول رسمی تورکیه یعنی لیر، در سال‌های گذشته با کاهش ارزش مواجه بوده است. بسیاری از مردم این کشور برای حفظ ارزش دارایی‌های خود به استفاده از صرافی‌های رمزنگاری رو آوردند تا بدین‌طریق روی دارایی‌های پایدارتری سرمایه‌گذاری انجام دهند. متأسفانه افرادی که Thodex را برای این کار انتخاب کردند، با ضررهای درخورتوجهی مواجه شدند.
Thodex در آوریل ۲۰۲۱ به‌طور ناگهانی همه‌ی معاملات خود را متوقف و ادعا کرد که یک سرمایه‌گذاری خارجی آن را مجبور کرده است تا خدمات خود را به‌مدت پنج روز متوقف کند. اوزر سپس ادعا کرد این شرکت باید کسب‌وکار خود را به‌طور کامل تعطیل کند و دلیل آن را حمله‌های سایبری عنوان کرد و اطمینان داد که وجوه مشتریان امن باقی خواهد ماند؛‌ اما شرایط برای حدود ۴۰۰ هزار مشتری این صرافی به‌این سادگی‌ها رقم نمی‌خورد. کاربران در مدت کوتاهی امکان دسترسی به حساب‌ها و متعاقباً سرمایه‌های خود را ازدست دادند.
پلیس ترکیه، بسیاری از کارمندان Thodex را در آن زمان بازداشت کرد، اما اوزر قبلاً موفق شده بود به آلبانی فرار کند و ظاهراً حدود دو میلیارد دلار از وجوه متعلق به سرمایه‌گذاران و مشتریان شرکت را با خود خارج کرده بود. مقامات ترکیه، او را موضوع اخطار قرمز اینترپل قرار دادند اما با وجود جستجو‌های جهانی، تا بیش از یک سال بعد پیدا نشد.
به گزارش Digitaltrends، اوزر در شهر آلبانیایی اولونا پیدا شد. هویت وی با استفاده از نتایج بیومتریک مورد تأیید قرار گرفت و اکنون در انتظار استرداد به ترکیه است؛ جایی‌که به‌دلیل کلاه‌برداری خود در کنار سایر مدیران Thodex با محکومیت سنگین ۴۰ هزار سال زندان مواجه خواهد شد.
پس از این‌که بنیان‌گذار Thodex با سرمایه‌های مشتریان این شرکت از ترکیه فرار کرد، هیچ اطلاعیه‌ای درمورد این‌که چه اتفاقی برای مبلغ سرقت‌شده افتاده است، منتشر نشد. Decrypt گزارش می‌دهد که Thodex حدود ۱۲۵ میلیون دلار بیت‌ کوین را به یک صرافی در ایالات متحده منتقل کرده است که به‌نظر می‌رسد عملیات آن کاملاً به‌طور نقدی انجام شده است. از سوی دیگر، یک وکیل به‌نمایندگی از سرمایه‌گذاران Thodex در اوایل سال ۲۰۲۱ اظهار داشت که این پول، غیرقابل برگشت شده است.
چه وجوه سرمایه‌گذاران Thodex بازیابی شود یا نه، واضح است که مقامات محلی ترکیه، کلاه‌برداری بنیان‌گذار این صرافی را بسیار جدی گرفته‌اند و به‌همین دلیل وی را به هزاران سال زندان محکوم کرده‌اند.

World of Words

منبع:digitaltrends

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *