خودرو وارداتی

واردات خودرو توسط دولت رسماً آزاد شد

واردات خودرو توسط دولت رسماً آزاد شد

در حالی که تنها چند روز از اعلام موافقت مجمع تشخیص مصلحت نظام با ورود خودروهای خارجی به کشور می‌گذرد، پیشنهاد صدور مجوز ازسرگیری واردات خودرو در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت مطرح شده و این پیشنهاد برای تأیید و تصویب نهایی به هیئت دولت تقدیم شده بود و حالا خبر می‌رسد که این مصوبه تأیید شده است. در همین زمینه، سید محسن دهنوی، عضو هیئت رئیسه مجلس از تأیید مصوبه مجلس درباره واردات خودرو از سوی دولت خبر داد.


اقیانوس آبی خبر – اخبار برندها|به این گفته این مقام آگاه، «بالاخره پس از پیگیری‌های مجلس، دولت مخالفتِ خودش را اصلاح و مصوبه واردات خودرو را تأیید کرد. اگر وزارت صمت زودتر به فکر این راه حل می‌افتاد، جان و مال مردم کم‌تر دچار زیان و آسیب می‌شد، دولت باید سریعاً، آیین‌نامه واردات خودرو را تهیه کند؛ با این واردات، بازار خودرو آرام شود.»
در همین رابطه سخنگوی دولت در مورد واردات خودرو به کشور می‌گوید: «اصلاح نظام وضعیت موجود خودروسازی کشور یکی از اولویت‌های دولت است و رئیس‌جمهور هشت دستور را برای اصلاح و صادر کرد و منظم هم پیگیر این موضوع است. وزیر صمت هم پیشنهاد اخذ مجوز واردات خودرو را در دولت مطرح کرد که بحث و بررسی شد، اما دولت با واردات خودروهای لوکس موافق نیست و آن را نیاز روز مردم ندانست. اما با کلیات طرح موافقت شد.»
بنابراین امید می‌رود که به واسطه تأیید نهایی پیشنهاد مذکور شاهد از سرگیری مجدد واردات خودرو به کشور بوده تا شاید کمی وضعیت بازار خودروهای وارداتی بهبود یابد.
لازم به ذکر است که در اسفند ماه سال گذشته رئیس‌جمهور موافقت خود با ازسرگیری واردات خودرو را اعلام کرده و بر لزوم اجرایی شدن آن نیز تاکید داشت. به همین جهت نیز احتمال تصویب نهایی مصوبه مذکور در هیئت دولت بسیار بالاست.
از سال ۱۳۹۷، مصوبه ممنوعیت واردات خودرو از سوی سران قوا و در راستای مدیریت منابع ارزی به تصویب رسید. این مصوبه چهارساله با تمام آثار مطلوب یا نامطلوب خود در تاریخ ۳۱ اردیبهشت‌ماه سال جاری به پایان می‌رسد و در صورت عدم تمدید، امکان واردات قانونی خودرو به کشور مهیا می‌شود.
نهادهای متعددی پس از وعده وزیر صمت، موافقت خود را برای واردات خودرو اعلام کردند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به مجمع تشخیص مصلحت نظام اشاره کرد. حال طبق گفته سخنگوی دولت، طرح صدور مجوز ازسرگیری واردات خودرو برای هیئت دولت ارسال شده و همگی چشم‌انتظار مهر تأیید این ارگان هستند.
کارشناسان می‌گویند اگر این‌بار به جای مجلس دولت مصوبه آزادسازی واردات خودرو را به جلو برد نه تنها دیگر شاهد شروط محدودکننده نخواهیم بود که اتفاقاً می‌توان انتظار داشت تعادل بازار و کاهش قیمت‌ها با شدت بیشتری رخ دهد.
مصوبه مورد تأیید مجلس برای آزادسازی واردات خودرو با توجه به شروط محدودکننده‌ای که دارد به طور قطع از تأثیر کمتری بر روی بازار برخوردار خواهد بود.
همچنین در رابطه با واردات خودرو، پیشنهادی نیز در خصوص واردات 2000 دستگاه خودرو به مناطق آزاد همزمان با برگزاری جام جهانی قطر مطرح شده است که در انتظار تصمیم گیری هیئت دولت است.

World of Words

منبع: دیجیاتو


 

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *