لوگو لوسید ایر-اقیانوس آبی خبر-اخبار برندها

لوسید ایر عنوان خودروی سال 2022 موتورترند را بدست آورد؛ شکست تسلا با تکیه بر سرمایه نفتی عربستان

استارتاپ ساکن کالیفرنیا آمریکا که سابقه کاری آن به ۱۰ سال هم نمی‌رسد با تزریق دلارهای نفتی سعودی و به کار گیری فن‌آوری نسل بعدی خودروها توانست محصولی را روانه بازار کند که عنوان بهترین خودروی سال ۲۰۲۲ را از مجله معتبر و با سابقه موتورترند دریافت کند.


اقیانوس آبی خبر – اخبار برندها|لوسید توانست از ناکامی‌های شومی که گرفتار بایتون، Faraday Future، دایسون و Nio درس بگیرد و یک محصول کاملاً جدید با فن‌آوری که نمونه مشابهی ندارد را روانه بازار خودرو کند.

لوسید ایر در بالاترین مدل توانایی تولید ۱۱۱۱ اسب بخار قدرت و حداکثر گشتاور ۱۸۸۴ نیوتن متری را دارد و برد حرکتی آن نیز به ۸۳۶ کیلومتر می‌رسد.

لوسید در زمینه طراحی قوای محرکه خودروهای برقی انقلابی به راه انداخته است و ابعاد کل موتور الکتریکی، گیربکس و اینونتور آن به اندازه یک کاغذ A3 است.

سیم پیچ مسی استاتور آن ۲۳ متر مربع است و به طور کامل به محفظه استاتور بافته شده است.

برای مدیریت گرمای شدیدی که این سیم پیچ‌ها تولید می‌کند از کانال‌های داخل محفظه استاتور استفاده کرده است.

دیفرانسیل‌ها

لوسید به جای دیفرانسیل‌های معمول از دو چرخ دنده کاهشی سیاره‌ای استفاده کرده که در دو طرف موتور قرار دارد و در نتیجه این کار چگالی قدرت آن به نسبت دیگر موتورهای الکتریکی ۳ برابر شده است.

با وجود این که ساختار شیمیای باتری‌ها تفاوت اساسی با دیگر خودروها ندارد؛ اما نحوه مونتاژ آن کاملاً خودکار است و سلول‌های باتری به جای سیم از طریق کانکتورهای نواری با مقاومت پایین‌تر متصل شده‌اند و گرمای هوا نیز به جای این که از طرفین سلول دفع شود از انتهای سلول خارج می‌شود.


در نتیجه دیگر نیازی به استفاده از چسب‌های سنگین وزن و پر هزینه نیست و این ساختار بسته باتری به خودی خود انقلاب دیگری در خودروهای برقی به شمار می‌رود.

کنترل کننده الکترونیکی موتور نیز با نام «Wunderbox» شناخته می‌شود که وظیفه کنترل کردن موتور الکتریکی ۹۰۰ ولتی را بر عهده دارد.

این کنترلر به صورت دو جهته قابلیت شارژ و دشارژر را فراهم می‌کند در نتیجه لوسید می‌تواند دیگر خودروهای برقی را نیز شارژ کند.

باتری

به طور استاندارد شارژر خانگی سطح ۲ با قدرت ۱۹.۲ kW وظیفه شارژ کردن بسته باتری را بر عهده می‌گیرد و امکان استفاده از شارژر سریع DC از نوع ۴۰۰ ولتی نیز فراهم است.

همچنین جدیدترین نوع شارژرها یعنی ۸۰۰ ولتی نیز قابلیت شارژ لوسید را دارند که در عرض ۲۰ دقیقه باتری‌ها را برای مسافت ۳۸۲ کیلومتری شارژ می‌کند.

ظرفیت بسته باتری لوسید برابر با ۱۱۸ و ۱۱۲ کیلووات ساعت است و قرار است مدل پایه با بسته باتری به ظرفیت ۹۲ کیلووات ساعتی نیز تولید شود.

ضریب درگ این محصول برابر با ۰.۲۰۰ است که به لطف استفاده از جریان هوای گردابی برای کمک به مکش هوای اضافی در داخل مجراهای خنک کننده جلویی و چسبیدن هوا به سطح کاملاً صاف زیرین خودرو ممکن شده است.

لوسید ایر-اقیانوس آبی خبر-اخبار برندها

لاستیک‌های باریک

لاستیک‌های باریک و سقف کوتاه نیز مساحت کلی بخش جلویی را به طور قابل توجهی کم می‌کند تا مقاومت به کمترین حد ممکن برسد. در نتیجه راندمان حرکتی در بزرگ‌راه‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند.

بر اساس رتبه بندی موسسه EPA آمریکا مصرف ترکیبی لوسید برابر با ۱۷۸ تا ۲۱۰ کیلومتر به ازای هر گالن الکتریکی است(18.86 kWh/100km)  و از این نظر از تسلا مدل S و پورشه تایکان به عنوان رقبای اصلی خود پیشی می‌گیرد.

در حال حاضر این عدد برای دیگر رقیب لوسید یعنی مرسدس بنز EQS منتشر نشده است اما برد حرکتی EQS برابر با ۶۷۹ کیلومتر با یک بار شارژ کامل است.

موتور الکتریکی

مدل مورد بررسی لوسید ایر Grand Touring است که مجهز به ۲ موتور الکتریکی با قابلیت تولید حداکثر ۸۰۰ اسب بخار است و حداکثر گشتاور آن نیز به ۱۱۹۹ نیوتن متر می‌رسد.

این مدل برای رسیدن به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت به تنها ۳ ثانیه زمان احتیاج دارد و مسافت ۴۰۷ متری یا درگ را در عرض ۱۰.۸ ثانیه طی می‌کند. این اعداد با توجه به وزن ۲۳۸۸ کیلوگرمی لوسید ایر خیره کننده است. برچسب قیمت این مدل نیز برابر با ۱۳۹ هزار دلار عنوان شده است.

مدل پایه لوسید با موتور ۴۸۰ اسبی و حداکثر برد ۶۳۵ کیلومتری در حدود ۷۰ هزار دلار قیمت دارد.

دیگر فینالیست‌ها

دیگر فینالیست‌های امسال مجله موتورترند هوندا سیویک، هیوندای النترا، مرسدس بنز S Class، مرسدس EQ S، پورشه تایکان و تویوتا GR86 بودند که در نهایت لوسید به علت استفاده از فن‌آوری کاملاً جدید در عین نوپا بودن این شرکت توانست لقب خودروی سال ۲۰۲۲ موتورترند را از آن خود کند.

World of Words

منبع: motortrend


دیدگاه ها بسته شده اند.