carlos_slim

بیوگرافی کارلوس اسلیم، ثروتمندترین تاجر و سرمایه‌گذار آمریکای لاتین

بیوگرافی کارلوس اسلیم، ثروتمندترین تاجر و سرمایه‌گذار آمریکای لاتین

کارلوس اسلیم ثروتمندترین فرد در آمریکای لاتین است که در شرکت‌های متعددی در حوزه‌های گوناگون، نقش سرمایه‌گذار و سهام‌دار دارد.


اقیانوس آبی خبر – اخبار برندها|کارلوس اسلیم (Carlos Slim Helú) کارآفرین و سرمایه‌گذار مکزیکی با اصالت لبنانی است که اکنون به‌عنوان پنجمین فرد ثروتمند جهان شناخته می‌شود و اسلیم از ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ در صدر فهرست ثروتمندین افراد جهان بود. سرمایه‌گذاری و سهام‌داری این کارآفرین باسابقه در مجموعه‌ای عظیم از شرکت‌های مکزیکی، از دلایل ثروت قابل‌توجه او برشمرده می‌شود. هولدینگ Grupo Carso، شرکت اصلی تحت مالکیت اسلیم محسوب می‌شود که مدیریت بسیاری از شرکت‌های او را بر عهده دارد. ثروت خانوادگی اسلیم اکنو حدود ۶۸/۹ میلیارد دلار برآورد می‌شود که او را به ثروتمندترین فرد در آمریکای لاتین تبدیل می‌کند.
مجموعه‌ی شرکت‌های تحت مالکیت اسلیم در حوزه‌های متنوعی از آموزش، سلامت، ساخت و تولید صنعتی، حمل‌ونقل و رسانه تا انرژی، سرگرمی، فناوری، خرده‌فروشی، ورزش و خدمات مالی فعال هستند. شرکت‌های اسلیم، ۴۰ درصد از شرکت‌های حاضر در بازار بورس مکزیک را تشکیل می‌دهند. ثروت او نیز برابر با ۶ درصد از تولید ناخالص ملی این کشور گزارش می‌شود. داستان زندگی اسلیم، داستان فرزندی از یک خانواده‌ی مهاجر است که از فرصت‌های موجود در آمریکای لاتین برای کسب ثروت و ارزش‌آفرینی استفاده کرد. منابعی که داستان موفقیت اسلیم را منتشر می‌کنند، ترکیبی از هوش کسب‌وکار با ارتباط‌های مناسب سیاسی را به‌عنوان دلایل موفقیت او ذکر می‌کنند.

ورود جدی به دنیای کسب‌وکار

کارلوس اسلیم پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه در سال ۱۹۶۱، به‌عنوان معامله‌گر سهام در مکزیک مشغول به کار شد. او برخی اوقات تا ۱۴ ساعت در روز کار کرده و به‌نوعی پایه‌های سرمایه‌گذاری خود را محکم می‌کرد. تا سال ۱۹۶۵، درآمد او از سرمایه‌گذاری‌هایش به حدود ۴۰۰ هزار دلار رسید که سرمایه‌ی اولیه برای راه‌اندازی یک کارگزاری بورسی را تأمین کرد. اولین شرکتی که اسلیم راه‌اندازی کرد،‌ Inverso Bursatil نام داشت. درکنار آن شرکت، پایه‌های اولیه‌ی مالی برای راه‌اندازی Grupo Carso نیز آماده می‌شدند. اولین شرکتی که در این مجموعه راه‌اندازی شد، Inmobiliario Carso نام داشت که در سال ۱۹۶۶، ارزشی برابر با ۴۰ میلیون دلار برای آن ذکر می‌شد.
فعالیت‌های اولیه‌ی کارلوس اسلیم که شامل سرمایه‌گذاری یا مالکیت شرکت‌های متنوع می‌شد، متمرکز بر صنایعی همچون ساخت‌و‌ساز، نوشیدنی‌های گازدار، چاپ و نشر، املاک و مستغلات و معدن بود. او در سال‌های بعد به‌مرور فعالیت‌های خود را به حوزه‌های دیگر همچون قطعات خودرو، آلومینیم، خطوط هوایی، صنایع شیمیایی، تنباکو، ساخت‌ و تولید کابل و سیم، کاغذ و بسته‌بندی، مس و استخراج مواد معدنی، لاستیک، سیمان، خرده‌فروشی، هتلداری، تولید و توزیع نوشیدنی، مخابرات و خدمات مالی هم توسعه داد.
دهه‌ی ۱۹۷۰ با توسعه‌ی اولیه‌ی پورتفوی اسلیم و خرید و سهام‌داری شرکت‌های متنوع همراه بود. او شرکتی به نام Grupo Galas راه‌اندازی کرد که به‌عنوان شرکت مادر، مدیریت سرمایه‌گذاری‌های متنوع اسلیم را بر عهده داشت. شرکت مذکور، حوزه‌های فعالیت خود را در صنایع معدن، خرده‌فروشی، صنایع غذایی و تنباکو متمرکز کرده بود. سرمایه‌گذاری در صنعت تنباکو و دخانیات، بخش مهمی از فعالیت‌های اسلیم و شرکت‌هایش را به خود اختصاص می‌داد که سودآوری مناسبی هم برای او داشت.
رکود اقتصادی دهه‌ی ۱۹۸۰ در مکزیک، فرصت خوبی برای افزایش گستره‌ی سرمایه‌گذاری‌های کارلوس اسلیم بود. بحران اقتصادی باعث افزایش بدهی‌های بانکی و خروج سرمایه‌گذارهای خارجی از مکزیک شده بود. اسلیم در این شرایط با خرید شرکت‌های بزرگی که با بحران دست‌وپنجه نرم‌ می‌کردند، از فرصت پیش آمده بهترین استفاده را کرد. خرید دارایی‌ها و شرکت‌هایی که در وضعیت بحرانی قرار دارند و فروش آن‌ها پس از مدتی با سود بیشتر، استراتژی همیشگی اسلیم بود که در سال‌های آتی هم به ثروت‌اندوزی بیشتر او منجر شد.
اسلیم و خانواده‌اش تا دهه‌ی ۱۹۸۰ زندگی عادی و متوسطی داشتند. درآمدی که از کسب‌وکارهای متنوع کسب می‌شود، عموما در توسعه‌ی مجدد و گسترش حوزه‌ی فعالیت، سرمایه‌گذاری می‌شدند. اسلیم شرکت‌های متعددی که ارزش‌گذاری پایینی دریافت کرده بودند را خریداری می‌کرد و با تغییر ساختار مدیریت آن‌ها و ارزش‌آفرینی، از سرمایه‌ی خود سود کسب می‌کرد. رویکرد مهم دیگر او، توزیع سرمایه‌گذاری در صنایع متعدد بود که خسارت احتمالی یک کسب‌وکار را با دیگری جبران می‌کرد.
از سرمایه‌گذاری‌های مهم اسلیم در دوران بحران اقتصادی مکزیک می‌توان به سهام عمده‌ی شرکت Empress Frisco اشاره کرد. این شرکت در حوزه‌ی معدن‌کاوی و صنایع شیمایی فعال بود و نقره، طلا، مس، قلع و روی استخراج می‌کرد. از فعالیت‌‌های مهم دیگر شرکت می‌توان به تولید مواد شیمایی همچون هیدروفلوریک اسید و مولیبدن اشاره کرد. اسلیم با پرداخت ۵۰ میلیون دلار، سهام عمده‌ی شرکت را تصاحب کرد.
شرکت‌‌های متعددی در صنایع گوناگون، در دهه‌‌ی ۱۹۸۰ میزبان سرمایه‌گذاری اسلیم بودند. او در شرکت Industrias Nacobre، تولیدکننده‌ی محصولات مسی، Reynolds Aluminio و Compania Hulera Euzkadi،‌ بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی لاستیک مکزیک، سرمایه‌گذاری کرد. از سرمایه‌گذاری‌های دیگر می‌توان به هتل‌های زنجیره‌ی Bimex، سهام عمده‌ی خرده‌فروشی غذایی Sanborn Hermanos و شرکت بیمه‌ای Seguros de Mexico اشاره کرد.
سرمایه‌گذاری در بازوهای مکزیکی شرکت‌های بین‌‌المللی، از فعالیت‌های مهم دیگر اسلیم در دهه‌ی ۱۹۸۰ بود که او را به‌مرور به سرمایه‌گذاری بین‌المللی تبدیل کرد. از شرکت‌های مذکور می‌توان به زیرمجموعه‌های British American Tobacco و The Hershey Company در مکزیک اشاره کرد.

توسعه فعالیت و ورود به جمع میلیاردرها

رید شرکت مخابراتی تلمکس، یکی از پرسودترین فعالیت‌های سرمایه‌گذاری اسلیم بود. درآمد شرکت مخابراتی مذکور، به‌مرور سهم عمده‌ای از ثروت اسلیم را شکل داد. توسعه‌ی شرکت تلمکس تا حدی پیش رفت که در سال ۲۰۰۶، حدود ۹۰ درصد از خطوط تلفن کشور تحت مدیریت آن‌ها بود و شرکت زیرمجموعه‌ی موبایلی یعنی Telcel نیز سهم عمده‌ی بازار را در اختیار داشت. سرمایه‌گذاری‌های اسلیم در حوزه‌ی موبایل و مخابرات درنهایت به راه اندازی American Mobil انجامید که اکنون سهم عمده‌ای از درآمد او را تأمین می‌کند.
از خریدهای مهم دیگر اسلیم در ابتدای دهه‌ی ۱۹۹۰ می‌توان به گروه هتل‌های Hoteles Calinda اشاره کرد که امروز به نام OSTAR Grupo Hotelero شناخته می‌شود.
شرکت گروپو کارسو در سال ۱۹۹۶ به سه گروه مستقل تقسیم شد که هرکدام در صنعت و حوزه‌ی خاصی به فعالیت ادامه دادند. Carso Global Telecom و Grupo Carso و Invercorporacion، حاصل تجزیه‌ی گورپو کارسو اصلی بودند. سال‌های پایانی قرن بیستم، با توسعه‌ی فعالیت و سرمایه‌گذاری‌های اسلیم در خارج از مکزیک همراه بود. او سهم عمده‌ای از دارایی‌های خود را در مکزیک مدیریت می‌کرد، اما به‌مرور بازارهای جدید همچون ایالات متحده را هم در نظر گرفت.
اسلیم تا سال ۲۰۰۳ دیگر خود را به‌عنوان سرمایه‌‌گذاری بزرگ در بازار ایالات متحده معرفی کرده بود و او سرمایه‌گذاری‌های قابل‌توجهی را در شرکت‌های بزرگ آمریکایی همچون Bernes & Noble, OfficeMax, Office Depot, Circuit City, Borders و CampUSA انجام داد. ورود اسلیم به بازارهای بین‌المللی به خاطر یک طنز قدیمی در مکزیک بود که می‌گفت: «دیگر چیزی برای خرید در مکزیک وجود ندارد». سرمایه‌گذاری‌های اسلیم در ایالات متحده هم متمرکز بر صنعت مخابرات بود و او Telmax USA را در آن کشور راه اندازی و در شرکت خدمات موبایلی Tracfone هم سرمایه‌گذاری کرد. اسلیم در همان سال به بیماری قلبی جدی مبتلا شد و سکته کرد. او از آن زمان مدیریت سهم عمده‌ای از فعالیت‌های خود را به فرزندان واگذار کرده است.
توسعه‌ی فعالیت‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها در صنعت مخابرات، در ابتدای قرن ۲۱ با جدیت در دستور کار کارلوس اسلیم قرار گرفت. او که هولدینگ America Telecom را در سال ۲۰۰۰ راه‌اندازی کرده بود، سعی در ورود به صنعت مخابرات در اکثر کشورهای آمریکای لاتین داشت. از شرکت‌های هدف اسلیم که در سال‌های بعد به‌مرور به فرمانروایی مخابراتی او اضافه شدند می‌توان به ATL و Telecom Americas در برزیل، Techtel در آرژانتین و شرکت‌های مشابه در اکوادرو و گواتمالا اشاره کرد. در سال‌های بعد، سرمایه‌گذاری‌ها به کشورهای جدید همچون کلمبیا، نیکاراگوئه، پرو، شیلی، هندوراس و السالوادور توسعه یافت. شرکت مخابراتی اسلیم همچنین یک شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر با مایکروسافت راه‌اندازی کرد.
همان‌طور که گفته شد، صنعت دخانیات و تنباکو همیشه مورد توجه جدی اسلیم و شرکت‌های سرمایه‌گذاری او بوده است. سرمایه‌گذار مکزیکی، ۵۰/۱ درصد از سهام Cigatam را در سال ۲۰۰۷ خریداری کرد. البته او در سال‌های بعد بخش‌های عمده‌ای از دارایی‌های خود در صنعت را به غول آمریکایی صنعت دخانیات، فیلیپ موریس، فروخت.

فعالیت همراه با انتقاد

کارلوس اسلیم باوجود تمامی انتقادها و فشارهایی که تجربه می‌کند، با سرمایه‌گذاری‌های متنوع خود در حوزه‌های گوناگون، بسیاری از شرکت‌ها را از مرگ نجات داد. اسلیم همیشه خود را یک مکزیکی وطن‌پرست می‌نامد و به فرهنگ و تاریخ غنی کشورش افتخار می‌کند. به‌هرحال اسلیم هم مانند اغلب ثروتمندان دنیای سرمایه‌داری، تحت انتقاد قرار می‌‌گیرد و نمی‌توان درنهایت قضاوتی کامل درباره‌ی او داشت. البته به‌هرحال نفوذ اسلیم در میان سیاست‌مداران به خاطر ثروت عظیم و نقش مهم در صنعت مکزیک، انحصار او را به‌نوعی تحت پوشش حکومت و قانون قرار می‌دهد. آنچه که در داستان زندگی او اهمیت دارد، نحوه‌ی مدیریت سرمایه و دقت در سرمایه‌گذاری است که با رعایت اصولی ثابت، پس از دهه‌ها فعالیت، هنوز نتایجی مثبت به همراه دارد.

World of Words

منبع: businessinsider


دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *