آرامکو و اپل

برند اپل جایگاه با ارزش‌ترین شرکت دنیا را به سعودی آرامکو واگذار کرد

برند اپل جایگاه با ارزش‌ترین شرکت دنیا را به سعودی آرامکو واگذار کرد

با افت تقریباً ۲۰ درصدی ارزش سهام اپل از آغاز سال ۲۰۲۲ تاکنون، این شرکت رسماً جایگاه با ارزش‌ترین شرکت دنیا را از دست داد و آن را به سعودی آرامکو واگذار کرد.


اقیانوس آبی خبر – اخبار برندها|اپل که مدتی پیش تبدیل به با ارزش‌ترین برند سهامی عام دنیا شده بود، به‌تازگی جایگاه خود را از دست داده است. بر اساس آنچه CNBC می‌نویسد سعودی آرامکو، شرکت بزرگ نفتی، چهارشنبه این هفته توانست از اپل عبور کند و باری دیگر به‌عنوان با ارزش‌ترین برند دنیا معرفی شود.
مطابق داده‌های FactSet ارزش بازار سعودی آرامکو در روز چهارشنبه به تقریباً ۲٫۴۳ تریلیون دلار رسید. ارزش بازار اپل در همان روز با افت پنج درصدی مواجه شد و به ۲٫۳۷ تریلیون دلار رسید. با این اتفاق اپل جایگاه اول را از دست داد و به جایگاه دوم سقوط کرد.
آن‌طور که تحلیلگران می‌گویند به دلیل ترس از بدتر شدن وضعیت اقتصادی، سرمایه‌گذاران در صنایع مختلف (از جمله صنعت فناوری) بخش زیادی از سهام خود را فروخته‌اند و در همین حین ارزش سهام شرکت‌های حوزه انرژی افزایش پیدا کرده است. ارزش سهام اپل در اولین روزهای سال ۲۰۲۲ به رکورد جدید ۱۸۲٫۹۴ دلار رسید و از آن زمان تاکنون با افت تقریباً ۲۰ درصدی مواجه شده است.
تغییر جایگاه اپل تا حد زیادی اتفاقی نمادین است، بااین‌حال به‌خوبی نشان می‌دهد که بازارهای مختلف در سایه افزایش نرخ بهره، تورم و مشکلات زنجیره تأمین چه تغییراتی به‌خود می‌بینند.
ارزش سهام آرامکو از آغاز سال ۲۰۲۲ تاکنون تقریباً ۲۷ درصد رشد کرده است. این غول بزرگ نفتی دو ماه پیش اعلام کرد به‌دلیل افزایش قیمت نفت، سود سالانه‌اش در سال گذشته میلادی بیش از دو برابر بیشتر شده است.
اپل در سال ۲۰۲۰ از سعودی آرامکو عبور کرد و تبدیل به با ارزش‌ترین برند دنیا شد.
همچنین چندی پیش گزارش‌های جدید نشان می‌دهند اپل باردیگر جایگاه برتر خود در رتبه‌بندی سالانه Brand Finance Global را حفظ کرده است. بااین‌حال، کوپرتینویی‌ها که به صدر چنین فهرستی رسیده‌اند، باید همیشه مراقب باشند؛ زیرا آمازون در فاصله بسیار کمی از آن‌ها قرار دارد.
به‌گزارش wccftech، داده‌های جدید Brand Finance نشان می‌دهد ارزش برند اپل ۳۵۵٫۱ میلیارد دلار بوده و درمقایسه‌با ۲۰۲۱ نزدیک به ۳۵ درصد افزایش یافته است. آمازون و گوگل نیز به ترتیب جایگاه‌های دوم و سوم را به دست آورده‌اند و آمازون نزدیک‌ترین شرکتی است که می‌تواند اپل را کنار بزند. دیوید هیگ، رئیس و مدیرعامل Brand Finance، اظهار کرد این شرکت به لطف شهرت خود در حوزه نوآوری، چنین ارزش نام تجاری چشمگیری دارد. هیگ می‌افزاید:
اپل از میزان شگفت‌انگیزی از وفاداری به برند بهره می‌برد که عمدتاً به‌دلیل شهرتش در کیفیت و نوآوری است. دهه‌ها تلاش سخت برای تکمیل برند باعث شده است که اپل به پدیده‌ای فرهنگی تبدیل شود که به آن اجازه می‌دهد نه‌تنها در بازارهای زیادی رقابت کند؛ بلکه پیشرفت کند.
اگر برایتان این سؤال پیش آمده که Brand Finance چگونه به این رقم رسیده است؟، باید بگوییم شرکت مذکور می‌گوید جزئیات نحوه محاسبه ارزش برندها را فاش نمی‌کند.
اکنون اپل بیشترین ارزش برند را دارد؛ اما در مقابل، ارزش تیک‌تاک بیشترین رشد ممکن در بازه زمانی خاص را شاهد بوده است. ارزش برند این شبکه اجتماعی متمرکز بر ویدئو در سال جاری با افزایش ۲۱۵ درصدی به ۵۹ میلیارد دلار رسید و این آمار تا حد زیادی به‌دلیل روی‌آوردن مردم به سمت شبکه‌های اجتماعی در طول همه‌گیری COVID-19 است. هیگ معتقد است تیک‌تاک هنوز در حال پیشرفت است و هیچ نشانه‌ای از توقف آن در آینده‌ای نزدیک وجود ندارد. وی می‌گوید:
تیک‌تاک در مدت چند سال از گم‌نامی نسبی به شهرت بین‌المللی رسیده است و هیچ نشانه‌ای از کاهش سرعت پیشرفت آن دیده نمی‌شود.
در فهرست نهایی Brand Finance، ارزش برند آمازون و گوگل و مایکروسافت به ترتیب ۳۵۰٫۳ و ۲۶۳٫۴ و ۱۸۴٫۲ میلیارد دلار است که آن‌ها را در جایگاه‌های دوم تا چهارم جای داده است. ناگفته نماند در فهرست مذکور والمارت با ۱۱۱٫۹ میلیارد دلار مقام پنجم را ازآنِ خود کرده است.

Word of Words

منبع: cnbc


دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *