برند پیج-رابرتس (Page-Roberts) یک استارتاپ لندنی است که ادعا میکند با ایده عجیب و غیرعادی خود میتواند برد حرکتی خودروهای برقی را تا ۳۰ درصد افزایش دهد. در ایده این شرکت نوپا، پک باتری به جای اینکه در کف اتاق تعبیه شود، به صورت عمودی و بین صندلیهای ردیف جلو و عقب قرار میگیرد. صندلیها هم برخلاف روال معمول، در جهت عکس هم نصب میشوند.
اقیانوس آبی خبر – اخبار برندها | به گفته پیج-رابرتس، استفاده از پلتفرم اسکیتبرد (نصب پک باتری در کف) باعث افزایش ارتفاع، فاصله محوری و پیچیدگیهای ساختاری میشود. این استارتاپ معتقد است اگر پک باتری به صورت عمودی نصب شود، میتوان فاکتورهایی مثل طراحی، تجربه کاربری و هزینه ساخت خودروهای برقی را بهبود بخشید.
در کنار اینها، استارتاپ انگلستانی تاکید دارد پک باتری عمودی ارتفاع صندلیهای سرنشینان را کاهش داده و وزن نهایی را پایینتر میآورد، ضمن اینکه ایرودینامیک نیز بهینهتر میشود.
راهکار برند پیج-رابرتس
آنطور که نشریه اتوکار از قول برند پیج-رابرتس بیان کرده با اتکا به بهینهسازیهای این کمپانی یک خودروی برقی قادر خواهد بود تا ۳۰ درصد مسافت بیشتری را با یک بار شارژ طی کند؛ و یا این امکان فراهم میشود که از پکهایی کوچکتر برای پیمایش مسافتی مشابه بهره گرفت. این نشریه افزوده راهکارهای پیج-رابرتس هزینههای تولید را هم تا ۳۶ درصد کاهش میدهد.
ایده همه گیر
هر چند ایده این برند استارتاپی مخصوص مدلی خاص نیست، ولی به نظر میرسد به خاطر نیاز به ارتفاع کم و فاصله محوری کوتاه با خودروهای الکتریکی کوچک، به ویژه مدلهای اسپرت چهار نفره تطابق بیشتری داشته باشد. مارک سایمن (Mark Simon) مدیر دپارتمان تکنولوژی استارتاپ پیج رابرتس در رابطه با ایده نوین این شرکت گفته:
«ایده مفهومی ما هزینهها را کاهش، راندمان را افزایش و چابکی را بهبود داده و آزادی بیشتری را در زمینه طراحی ارائه میکند. منظور از راندمان زمان شارژ کمتر، چه با امکان پیمایش مسافتهای بیشتر، چه با نصب باتریهای کوچکتر است.»
همانطور که اشاره کردیم، در خودروهای برقی کنونی پک باتری در کف اتاق نصب میشود. این امر افزایش ارتفاع صندلی و به طور کلی ارتفاع خودرو را در پی دارد. حتما میدانید که افزایش ارتفاع اتاق از لحاظ ایرودینامیک خوب نیست و باعث بیشتر شدن چالشها میشود.
خودروهای برقی
از آنجایی که خودروهای برقی فاقد میل گاردان، اگزوز و سیستم سوخترسانی هستند، در مدلهای اسپرت الکتریکی میتوان ارتفاع صندلی راننده را تا حد زیادی پایین آورد. این ویژگی در کنار فاصله محوری کوتاهتر، ایده برند پیج-رابرتس را به گزینهای ایدهآل برای خودروهای برقی اسپرت و یا مدلهای الکتریکی ارزانقیمتتر تبدیل میکند.
در این بین افزایش مرکز ثقل یک نکته منفی برای ایده مفهومی پیج-رابرتس محسوب میشود. البته این استارتاپ گفته چنانچه ظرفیت باتری از ۷۵ کیلووات ساعت تجاوز نکند، مرکز ثقل مشابه یا بهتر از دیگر خودروهای برقی خواهد بود. این شرکت معتقد است اگر ایدهاش فراگیر شود، میزان استقبال از اتومبیلهای الکتریکی به خاطر بهبود مسافت قابل پیمایش و هزینههای تولید کمتر، افزایش خواهد یافت.
World of Words