PIC 5(1)

صنایع دستی، روح تجمل اصیل در برند

به گزارش اقیانوس آبی خبر به تاریخ 25 اردیبهشت  1404به نقل از وب‌سایت خبری بی اُ اِف  به تاریخ 2 می2025  در دورانی که صنعت مد جهانی با چالش‌های فزاینده‌ای چون افول معنا و اصالت در برندهای لوکس مواجه است، برخی برندها با تکیه بر مهارت اصیل و هنر دست، توانسته‌اند این فرسایش ارزشی را متوقف کرده و ارتباطی عمیق‌تر، انسانی‌تر و پایدارتر با مخاطبان خود برقرار کنند. دو چهره پیشگام از جهان مد – کارلا فرناندز، طراح سرشناس مکزیکی، و کنزا فوراتی، کارآفرین تونسی – از ضرورت بازگشت به ریشه‌ها و قدرت اصیل صنایع دستی در بازتعریف مفهوم تجمل سخن می‌گویند.

بازگشت به دست‌ها و صنایع دستی: آینده از دل سنت زاده می‌شود

کارلا فرناندز، طراح برند مکزیکی همنام خود، سال‌هاست که در خط مقدم جنبش مد پایدار و اخلاق‌محور قرار دارد. او با صنعتگران بومی مکزیک همکاری مستقیم دارد و با تأکید بر مهارت‌های سنتی، از حقوق مالکیت معنوی جمعی و حفظ هویت فرهنگی حمایت می‌کند. او باور دارد آینده متعلق به آثار دست‌ساز وبرند های صنایع دستی است. فرناندز می‌گوید: “اشیایی که با دست ساخته می‌شوند، از جامعه و محیط پیرامون الهام می‌گیرند، از چشمان عبور می‌کنند، به قلب می‌رسند و از دستان هنرمند بیرون می‌آیند. این اشیاء، جان دارند.”

برندی که روایت می‌کند، نه فقط می‌فروشد

در سویی دورتر از جهان غرب، کنزا فوراتی، کارآفرین تونسی، تجربه حذف‌شدگی فرهنگ‌ها و مهارت‌های جهان جنوب را از فضای مد بین‌المللی به چشم دیده است. همین تجربه، او را به تأسیس برند OSAY The Label سوق داد؛ برندی که کفش‌های دست‌دوز تونسی را با تلفیق سنت و پایداری، به عرصه جهانی عرضه می‌کند. فوراتی معتقد است برند های مد، ابزار قدرتمند «روایتگری فرهنگی» هستند. او چنین اظهار می کند:” پارچه و پیام به‌طور عمیقی به هم پیوسته‌اند. وقتی بتوانی خودت را جای دیگری بگذاری، جهان را از دریچه نگاه او می‌بینی؛ و این یعنی همدلی واقعی.”

فراتر از فردیت: اصالت در دل جمع شکل می‌گیرد

 فرناندز با اشاره به تجربه شخصی‌اش در کودکی، می‌گوید خیلی زود متوجه شدم که  صنعت مد و برند اغلب سهم مردم بومی در صنایع دستی را نادیده می‌گیرد. دوازده‌سال بیش نداشتم که به این امر آگاه شدم که لباس‌های مد روز مکزیک، که اغلب «مد» تلقی نمی‌شدند، در واقع حاصل هنر دست صنعتگران مناطق کوهستانی، بیابانی و جنگلی کشورش بوده‌اند. او تأکید می‌کند که در جوامع بومی، خلاقیت پدیده‌ای جمعی و مشارکتی است و همکاری اصل محوری است. در نهایت، هر دو زن طراح و کارآفرین بر این نکته متفق‌القول‌اند: تجمل اصیل، اخلاقی، فراگیر و ریشه‌دار در فرهنگ و ارزش‌هاست. فرناندز با قاطعیت می‌گوید: “در تجمل واقعی، ظلم جایی ندارد. اصالت بدون اخلاق، توهمی بیش نیست.”

فوراتی نیز تجمل را این‌گونه تعریف می‌کند:”تجمل واقعی یعنی بتوانی ارزش‌هایت را بپوشی. یعنی هویتت را از طریق لباس روایت کنی.”

 

World of Words

 

منبع: وب‌سایت خبری بی اُ اِف

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *