آزّا فهمی با درخشش طلا و سنگهای رنگی وارد لندن میشود
برند جواهرساز برجسته مصری «آزّا فهمی» با افتتاح فروشگاه پرچمدار خود در پاساژ تاریخی برلینگتون، درخششی تازه به قلب لندن بخشیده است؛ فضایی که آمیزهای از هنر، فرهنگ و طراحی معاصر را به نمایش میگذارد. این فروشگاه پرچمدار، که جایگزین شعبه کوچکتر پیشین خود در همین مجموعهی واقع در منطقهی مجلل و اعیان نشین می فِر شده، در کنار نامهای معتبری چون مانولو بلانیک، جانستونز آو الگین و لادوره قرار گرفته و همجواریش با بوتیکهای ساعت و جواهرات کلاسیک، به آن جلوهای خاص بخشیده است.
برند «آزّا فهمی» که در سال ۱۹۶۹ بهدست این طراح پیشرو و الهامگرفته از میراث فرهنگی جهان عرب بنیان نهاده شد، این بار با الهام از طراحی داخلی تازهای که نخستین بار در سپتامبر گذشته در ریاض عربستان سعودی رونمایی شد، چهرهای نو به فضای بوتیک خود بخشیده است. طراحی که تلفیقی هنرمندانه از سنت و نوگرایی را در خود جای داده است.
از جمله عناصر چشمنواز طراحی داخلی فروشگاه جدید میتوان به چلچراغی الهامگرفته از گل نیلوفر آبی در طبقه اول و تابلویی دیواریِ دستدوز و رنگارنگ اشاره کرد که با الهام از ستونهای باشکوه معابد مصر باستان، گلها و پرندگان، حال و هوایی تاریخی و شاعرانه به فضا بخشیده است. برند آزّا فهمی در این پروژه با استودیویی بینالمللی همکاری داشته و برای خلق برخی از قطعات، از طراحان برجسته خاورمیانه بهره گرفته است. از جمله، رندا فهمی با طراحی پردهای برنجی مزین به نقوش هندسی الماسیشکل الهامگرفته از هنر دوره فاطمیان (سلسلهای شیعی که در قرون میانه بر مصر و شمال آفریقا حکومت میکرد) و همچنین چلچراغی با فرم گل نیلوفر، نماد باززایی در مصر باستان، نقشی چشمگیر در این پروژه ایفا کرده است.
در بخش وی آی پی فروشگاه، تابلوی پارچهای چشمنواز توسط بوکجا (استودیوی طراحی معاصر مستقر در بیروت خلق شده است) اثری که روایت فرهنگ و زیبایی را در تاروپود خود دارد. کفپوشهای مرمری، کاری از برند «مارمونیل» هستند و با الهام از نقوش آرامگاه نفِرسِخِرو در شهر اقصر مصر طراحی شدهاند؛ الگویی که پیوندی شاعرانه با تاریخ باستان برقرار میکند. در جایجای فضا نیز اشیایی از گنجینهی خانوادگی فهمی دیده میشود: کتابهایی ارزشمند، تصاویر قدیمی و آثار هنری، که هر یک گوشهای از میراث شخصی برند را روایت میکنند. این فروشگاه، مجموعههای اصلی برند را در کنار جواهرات فاخر عرضه میکند؛ قطعاتی خیرهکننده چون گردنبندها و دستبندهایی که با درخشش سنگهایی چون تنزَنیت، روبلیت و زمرد میدرخشند. طراحیها، جلوهگر طیف وسیعی از مفتولکاریهای طلای دستسازند، و بسیاری از آنها با ابیاتی از اشعار عاشقانهی مصر باستان آراسته شدهاند؛ گویی هر قطعه، داستانی زمزمهگر از عشق، زیبایی و تاریخ را بازگو میکند.

در حالی که جواهرات آزّا فهمی بینهایت جذاب و رمانتیک به نظر میرسند، در عین حال بسیار کاربردی هم هستند. کوچکترین دختر او، آمنه غالی، جواهرات را طراحی میکند بهگونهای که زنان بتوانند آنها را بهراحتی بدون نیاز به کمک دیگران بپوشند و در بیاورند. او همچنین هر طراحی را شخصاً بر خود و زنان استودیو و دفترش امتحان میکند تا مطمئن شود که هر قطعه نه تنها زیبا بلکه کاربردی و راحت است.

گردنبندهای توگردنی بهگونهای طراحی شدهاند که بدون قفلهای پیچیده بهراحتی باز و بسته میشوند. طول زنجیرها قابل تنظیم است و آویزها بهراحتی جدا میشوند. جالبتر اینکه تمامی گوشوارهها (حتی آنهایی که طراحیهای پیچیده و پرجزئیات دارند) به گونهای ساخته شدهاند که میتوان هنگام استفاده از آنها، به راحتی با تلفن صحبت کرد. یک حلقهی بزرگ افقی که شکل چشم دارد و الهامگرفته از حلقههایی است که پادشاه توتعنخآمون بهدست میکرده، دارای شیارهای ارگونومیک برای انگشتان است و لبههای صاف و منحنیاش بهگونهای طراحی شدهاند که از گیرکردن در مو یا لباس جلوگیری میکنند. غالی گفت که هدفش این است که مشتریان احساس راحتی کنند و جواهرات را بپوشند، نه اینکه آنها را در جایی پنهان کنند. او همچنین اظهار داشت که دوست دارد مشتریانش پس از یک روز طولانی یا شب پرهیجان، بتوانند خودشان جواهراتشان را بردارند، «به جای اینکه مجبور شوند کسی را در خانه بیدار کنند و از او کمک بخواهند.
آزّا فهمی ۱۴ فروشگاه دیگر در سراسر جهان دارد که بیشتر آنها در مصر واقع شدهاند و همچنین کانالهای توزیع عمدهفروشی خاص و گزینششده، از جمله فروشگاههای معتبر بلومینگدیلز و دت کانسپت استور در دبی، ۵۱ ایست در قطر، فروشگاه دپارتمان بیمَن در هتل فورسیزون قاهره و همچنین هتل فورسیزون در امان می توان نام برد.
World of Words
منبع: ام اس ان